onsdag 18 september 2013

På min önskelista (27) - en ros i elden

Välkommen till veckans upplaga av önskelistan a.k.a. Maria-tolkar-engelska-boktitlar-på-svenska!

ROSE UNDER FIRE av Elizabeth Wein

While flying an Allied fighter plane from Paris to England, American ATA pilot and amateur poet, Rose Justice, is captured by the Nazis and sent to Ravensbrück, the notorious women's concentration camp. Trapped in horrific circumstances, Rose finds hope in the impossible through the loyalty, bravery and friendship of her fellow prisoners. But will that be enough to endure the fate that’s in store for her?
(beskrivning från goodreads)

En av mina absoluta favoritböcker i år är Elizabeth Weins Code Name Verity/Kodnamn Verity och i somras (eller helt nyligen om man går efter den amerikanska tideräkningen) kom dess kompanjon ut. Och jag vet inte varför jag inte redan köpt den?!

Eller jo, det gör jag.

Jag inköpsföreslog den till biblioteket i somras och tänkte att de kunde köpa den åt mig eftersom de faktiskt hade Verity redan. (Varför köpa en bok när det finns en chans att någon annan kan göra det åt en?) Så just nu är det en kapplöpning mellan min otålighet och bibliotekets inköpsavdelning. Men att jag vill läsa den är det inget snack om. Inte för att handlingen skriker mitt namn, men det gjorde egentligen inte Verity heller så man kan inte bara gå till dem som skriker. Att döma av de recensioner jag läst är Rose en värdig partner till Verity.



2 kommentarer:

  1. Alltså åh jag känner också en enorm craving efter den här boken. Vill ha!!

    SvaraRadera
  2. SV: Hehe, Twitter kommer jag använda flitigt under mässdagarna ;)

    SvaraRadera