söndag 8 september 2013

Dags att sammanfatta sommarläsningen?

September har inletts så strålande sensommarunderbart att det är svårt att ta farväl av sommaren, men sanningen är att merparten av den passerat och en liten sammanfattning kan vara på sin plats.

Inför sommaren skrev jag om sommarläsning här i en enkät och här listade jag böcker jag tänkt läsa och strök sedan allteftersom de faktiskt blev lästa.

Så hur har det gått med min läsning i sommar? Helt okej.
Av de planerade böckerna har många bockats av.
Jag har läst vuxenromaner. Jag har läst alla de böcker som jag plockat ut som extra viktiga. (Ett något slumpmässigt urval, men ändå.) Vissa böcker har jag haft hemma från biblioteket men tappat intresset för (Murakami och Anyuru). Andra inte varit ens i närheten av att bli lästa men kan tänkas bli det vid senare tillfälle (Gardell, Mark Haddon, Ali Harris).
Och nu - tro det eller ej - håller till och med I begynnelsen var Bob att lämna status: oläst bakom sig och istället sälla sig till de lästa böckernas skara.

Jag har svårt att peka ut någon bok som varit bäst. Många har varit bra, alla har faktiskt varit bra, men det är inte någon som står ut som FANTASTISK. De svenska äventyren med Ge mig arsenik, Antiloper, Onda krafter i Sollentuna och Vi är inte sådana som i slutet får varandra påminde mig om hur bra svenska ungdomsböcker och crossoverböcker är. (4 svenska! Dubbelt så många som under våren!) Vuxenböcker som Mörka platser och Stål har gett mig obehagsrysningar och Var blev du av Bernadette och Attachments har roat mig så jag tror att även jag börjar komma över min vuxenboksfobi.

Från och med imorgon upphör den här bloggen med sina sommartider och bokrecensionerna börjar rulla in.

Hoppas du hänger med in i mörkare tider!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar