fredag 23 augusti 2013

Med litteraturen i blodet alt. Jag är konstig

Jag måste bara berätta en sak som har absolut ingenting med ungdomsböcker att göra och som mest är ett exempel på hur nördig jag är och jag vet inte vem annars jag skulle berätta för och det är för långt för att twittra om. Okej?

Bra.

Jag löste korsord i Allers och hade löst alla andra, till och med barnkorsordet, och gav mig på A-korsordet trots att det är omöjligt och jag aldrig klarar det. Och så står det i en av bildfrågorna:

"'Det mörknar över vägen, det börjar bli tungt att gå, och tunga bli alla tankar, när skymningen faller på.' Vem är författaren?"

Jag kastar ett öga på rutorna där svaret ska in, har inga hjälpbokstäver och skriver:

HJALMAR SÖDERBERG

Det bara kom till mig. Jag har extremt dålig koll på svensk litteraturhistoria och Hjalmar Söderberg är bara ett namn för mig. Jag kommer aldrig ihåg vad han skrivit, trots att jag just nu har ett bokmärke i Den allvarsamma leken. Trots att jag läst både Pälsen och Doktor Glas. Det fanns ingen logisk anledning att jag skulle veta att han skrivit orden i citatet, ändå bara visste jag. Som om jag är uppfylld av litteratur/besitter någon gudomlig bibliotekarieexpertis/är väldigt konstig.

*läser igenom vad jag skrivit*

Åh, herregud. Jag är konstig.

3 kommentarer:

  1. Hehe, där ser man!

    SV: Ja, jag använder Netgalley. Jag tycker det är ganska smidigt eftersom titlarna laddas ner direkt till min Kindle. Jag får inte alls alla jag frågar efter men ett par stycken. De som är mer hypade och kommer sälja i mängder är oftast svårare att få om man inte har jättemånga läsare och oftast skriver på engelska. Jag har Netgalley kopplad till min bokblogg jag driver på engelska och den har otroligt få läsare så det är nog inget större problem.

    SvaraRadera