onsdag 6 april 2011

Dag 20: Favoritkärleksbok

Jag älskar kärlek. Vanligtvis kärlek med förhinder. "Förbjuden kärlek". Men nu när jag ska välja en favoritkärleksbok, vilket jag väljer att tolka som en bok där en kärlekshistoria är den huvudsakliga historien, blir det en befriande enkel historia. Sofia Nordins Det händer nu.
   Nej, det är inte helt oproblematiskt för Stella och Sigrid, men på mänga sätt känns det så enkelt och självklart. Och att det huvudsakligen är fråga om en kärlekshistoria råder inga tvivel om. Stella är så totalt inriktad på Sigrid. Det finns liksom inget annat som betyder något.
   Och det beskrivs så roligt och fint. När de står i samma provrum och Stella tänker "Jag skulle gärna stå hela kvällen med tröjan över huvudet och se på hennes bröst, men det skulle ju verka rätt misstänkt." Eller när hon vid ett tillfälle funderar på sätt att undvika Sigrid. "Men i så fall blir jag ju tvungen att fejka min egen död, eller i alla fall någon livsfarlig specialcancer som betyder att jag måste bo på sjukhus resten av terminen, tills Sigrid har gått ut nian. Det kan bli lite svårt. Inte så att jag inte skulle vara beredd att försöka, men det verkar tveksamt om läkarna skulle gå på det."
   Jag skule kunna fortsätta citera men jag sätter punkt och rekommenderar en fin kärleksbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar