fredag 8 april 2011

Dag 21: Favoritbok från min barndom

En barndom är i bästa fall ganska lång och man hinner förhoppningsvis ha många favoriter, som man får höra uppläst eller läser själv, men jag vill inte gå igenom dessa 30 dagar utan att ta upp Kitty som varit en stor del av mitt läsarliv.
   Jag köpte min första Kittybok när jag var åtta och innan dess hade jag läst mammas. Idag har jag 30 böcker kvar, men jag har gjort mig av med lika många om inte fler. Det var alltid så spännande och höll inte bara min läslust vid liv utan väckte nyfikenhet om världen. Kitty var ju överallt, i alla miljöer, gjorde allt. Tokyo, Paris, Venedig, vildmarken, konståkning, TV-inspelningar, tidningsjobb, rockstjärnor, kryssningsfartyg, skidåkning...
   Och vissa titlar får mig fortfarande att rysa trots att jag inte kommer ihåg handlingen. Kitty och det falska tetamentet. Kitty och spöket på Stora Skuggan. Kitty och den vita vålnaden.
   Snart står Kitty på läslistan i min kurs i barn- och ungdomslitteratur och jag hoppas att det blir ett roligt återseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar