onsdag 2 oktober 2013

På min önskelista SPECIAL! En hel hög australisk YA

Kan jag kompensera för förra veckans uteblivna önskelista genom att presentera en hel drös australisk YA? Visst kan jag det!

Som vi alla vet har Australien otroliga YA-författare med Melina Marchetta och Markus Zusak i spetsen. (Nu har jag i och för sig inte läst Zusak, men jag litar på er.) John Marsden, Cath Crowley, Jaclyn Moriarty och Laura Buzo är några av mina favoriter genom åren. Genom bloggen inkcrush, och då i synnerhet sidan Aussie YA, har jag hittat flera nya namn att utforska.

Böckerna jag lyfter fram här går alla att beställa via svenska nätbokhandlar. Det går inte alltid eftersom de först måste komma ut på den amerikanska eller brittiska marknaden - eller översättas till svenska förstås. Men då kan man använda sig av Fishpond som skickar fraktfritt från Australien. Jag har tidigare beställt bland annat The Piper's Son med finomslaget därifrån.

Jag gör som inkcrush och länkar till goodreadssidorna för de böcker jag blev mest intresserad av.


                                     

Will av Maria Boyd
En kille får efter ett hyss straffet att vara med i en skolmusikal och Melina Marchetta har blurbat så behöver man egentligen veta mer?

Out of This Place av Emma Cameron
I original heter den här versromanen Cinnamon Rain och är inte det oemotståndligt? Varning för triangeldrama när två vänner gillar samma tjej. Men triangeldraman kan väl göras bra också? (Muttrar hon hoppfullt.)



Raw Blue av Kirsty Eagar
Trish Doller hade den här boken högst på topplistan i sitt gästinlägg hos Anna Reads nyligen och det gör inte saken sämre! Kan också vara typisk new adult-besvikelse, men jag hoppas och tror inte det.

A Little Wanting Song av Cath Crowley
Har velat läsa mer Crowley sen jag läste Graffiti Moon men när ska det bli av?!

BONUS


1 kommentar: