tisdag 17 juli 2012

Vad ska man läsa efter TFIOS?

Johanna frågade vilken av John Greens böcker jag rekommenderar henne att läsa efter The Fault in Our Stars och jag tänkte genast: HERRRREGUUUUD, vilken svår fråga! (och: Jag kommer bli den sämsta boktipsbibliotekarien någonsin). Samtidigt är svaret: Vilken som helst.

Grejen är att alla John Greens böcker är bra, men jämfört med de tidigare tre är The Fault in Our Stars från en annan planet. Personligen föredrar jag Paper Towns och An Abundance of Katherines framför Looking for Alaska/Var är Alaska?, men jag vet att många älskar Alaska.

Om jag ändå ska välja en av dem att läsa härnäst skulle jag nog, trots mina egna känslor, säga Looking for Alaska, helst på engelska.

Finns det några fler John Green-läsare där ute med tips om en bra andrabok för Johanna?

5 kommentarer:

  1. Tack snälla du för tipsen. Jag blev helt till mig när jag klickade in mig på bloggen och såg att du skrivit ett helt inlägg för min skull. Så snällt av dig och jag tar med mig tipsen och ska sätta tänderna i fler John Green böcker.

    SvaraRadera
  2. Kan tyvärr inte hjälpa till, men bara för att jag måste: Du kommer inte (betonat på inte) bli den sämsta boktipsbibliotekarien någonsin. Aldrig någonsin. Bara så att du vet.

    SvaraRadera
  3. Bra tips att läsa Alaska på engelska! Jag läste den precis på svenska, och det är ju fortfarande en bra bok naturligtvis, men jag störde mig lite på hur tramsiga smeknamnen låter på svenska. Kunde heller inte låta bli att undra hur mycket bättre dialogerna skulle vara på originalspråk ...
    /Sofia

    SvaraRadera
  4. Håller absolut med, Looking for Alaska på engelska!

    SvaraRadera
  5. Sv: Nine Uses for an Ex-Boyfriend. Åh, vill läsa Adorkable också, den verkar så bra!

    SvaraRadera