tisdag 12 mars 2013

Top Ten Tuesday: vad jag vill läsa i vår

Jag brukar inte göra The Broke and the Bookish's tisdagstopplista, men medan jag samlar tankarna om något annat kan jag knåpa ihop ett undantag den här veckan.

Veckans tema kändes fint: Spring TBR list/Tio böcker som vill bli lästa i vår. Det är högst osannolikt att jag faktiskt kommer läsa alla (om ens några) just i vår, men de förtjänar att få veta att jag tänker på dem. En läslista för "den bästa av världar". (Och för att riktigt utnyttja att det mest handlar om en fantasivärld består hälften av listan av vuxenböcker.)

THE YOUNG ADULTS
Finding Cherokee Brown av Siobhan Curham
Being Friends With Boys av Terra Elan McVoy

This is What Happy Looks Like av Jennifer E. Smith
Going Vintage av Lindsey Leavitt
The Lucy Variations av Sara Zarr
     


THE ADULTS

Var blev du av Bernadette av Maria Semple. Sarah Dessen tipsade nyligen om den på twitter och när det gäller vuxenböcker är hon en av mina främsta boktipsare. Om en kvinna som försvinner och hennes dotter som försöker hitta henne.

The Stranger's Child av Alan Hollinghurst. En bloggkalender (minns tyvärr inte vilken) tipsade om den i december och jag blev tillräckligt sugen för att minnas den och plocka hem från snurran på biblioteket förra veckan. Det här är en typ av bok jag önskar jag läste mer av men aldrig riktigt utforskat. (Hollinghurst har tidigare skrivit The Line of Beauty.)

Tell the Wolves I'm Home av Carol Rifka Brunt. Men om jag inte hinner med den i vår skjuter jag med lätt hjärta upp läsningen till hösten när den kommer på svenska.

Someday, Someday, Maybe av Lauren Graham. Lauren Graham är alltså samma Lauren Graham som är med i Gilmore Girls/Parenthood och som jag sett i ungefär en miljon intervjuklipp på youtube för att hon är adorable. I april romandebuterar hon med en bok om en skådespelare som försöker lyckas i New York. Nyfiken!

THE NON-FICTION

Never Have Your Dog Stuffed av Alan Alda. I GOTLIB/katalogen för Göteborgs bibliotek kan man skapa listor och den här boken har stått på min TBR-lista sedan 2011. Tålmodigt har den väntat medan jag lånat hem YA efter YA och nu helt plötsligt håller tiden på att rinna ifrån oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar