söndag 4 mars 2012

Söndagssexan - på glid, beställda böcker och "Ja, jag vill bli bibliotekarie"

1. Första söndagen i mars betyder Vasaloppet. De gåshudsframkallande startbilderna, blåbärssoppan, den jämna målgången och Jörgen Brinks känslor. Själv blev jag lite rörd när Vibeke Skofterud var på väg mot mål, men det var nog bara en fördröjd reaktion på Brink.
   Och nu, nyss? Bergmans andra medalj på två dagar. Igår brons, idag silver. Jaaaa!!!
   Skidor ser kul ut, men också sjukt jobbigt så jag håller mig till böcker. :)

2. Jag fick precis VG på en tenta jag på förhand var livrädd för. Av alla tentor jag trott att jag aldrig skulle klara ligger "Beskrivningsmodeller och metadata" definitivt topp 3. Så min belöning var givetvis en bokbeställning.
   Lite mer mysromantik efter The Statistical Probability... i form av Prom & Prejudice och The Fine Art of Truth or Dare och en annan bok som verkar mindre mysig men ändå bra. Classy framsida dessutom.


3. En annan form av bokbeställning är att reservera böcker på biblioteket. Allt det roliga med att skicka iväg varukorgen men utan att det kommer någon faktura. Just nu väntar jag bland annat på Stephen Chboskys The Perks of Being a Wallflower som är lite kult och snart (?) bioaktuell (?), Sara Zarrs How to Save a Life och Nick Burds The Vast Fields of Ordinary.

4. Är det konstigt att jag hellre vill läsa Ten Things We Did (and Probably Shouldn't Have) än Ten Things We Shouldn't Have Done trots att det (i princip) är samma bok? Den första titeln låter bara bättre i mina öron.

5. De senaste dagarna har jag haft mer fokus på vad jag vill läsa framöver än på böckerna som ligger och väntar på bokpallen. Har varit tvungen att förlänga både City of Bones och Trasig soppa.
   Trasig soppa riskerar för övrigt att bli en ny Splitter i den mening att jag lånar hem den, inte läser, förlänger, lämnar tillbaka oläst, plockar hem på nytt, upprepar. Jag SKA läsa. Nån gång. Båda två. Eller alla tre om man räknar City of Bones också. Men jag har i alla fall tagit mig hundra sidor in i Jenny Downhams Älskar - hatar. Heja mig!


6. Jag kallar mig bibliotekariewannabe, men det finns stunder när jag frågar mig: "Vill jag verkligen bli bibliotekarie (eller vill jag bara flytta in på biblioteket och bo där i allevighetamen)?" för det är så tråååkigt att plugga ibland.
   Men så händer något.
   Någon frågar: "Jobbar du här?", det vill säga på biblioteket, för uppenbarligen ser jag ut som en bibliotekarie och hur kan man inte ta det som en komplimang/ett tecken från biblioteksgudarna.
   Eller som nu senast när jag skyltat med Anita Eklund Lykulls böcker om Julia och någon lånat hem Café Brazil! Ren och skär lycka. Ja, jag vill bli bibliotekarie. 

1 kommentar:

  1. 2) Grattis!
    3) Om jag skulle få spekulera tror jag att The Perks of Being a Wallflower kommer ha sin premiär mot slutet av året, och jag måste se till att läsa den innan dess.
    4) Den första titeln tycker jag med låter bättre, lite mer framåt (artsy?) och ärlig (artsy?).
    5) Same here! Insåg nyligen att jag inte läser lika snabbt som fingrarna plockar på sig nya titlar från bibliotekshyllorna. Har begränsat mig i alla fall (lämnade tillbaka fem olästa som jag insåg att jag inte skulle läsa) och har 13 böcker hemma, varav jag läser två.
    6) Hurra! Önskar att jag var säker på vad jag vill bli. Har haft tankar på att bli bibliotikarie, men vet inte om det är något jag skulle vilja vara under en längre period.

    Svar: Det är bra att ha sin åsikt! Och jag vet att jag många gånger har fallit offer för klyschor utan att reflektera det. Men den här gången sa något bara "Stopp!" i huvudet. Liksom du har jag tänkt mycket på det, att Nicholls har tur som är man. Jag är helt övertygad om att boken hade fått ett mycket svalare mottagande annars.

    SvaraRadera