torsdag 12 april 2012

Ge bort en bok

Den här veckan är det nationell biblioteksvecka i USA (jag bara räknar med att vi också har en sån och att det bara undgått mig eller ramlat ur mitt minne?) och det händer en massa skojiga saker. Igår var det till exempel bokbussens dag, men mer aktuellt för den här bloggen är dagen idag, Support Teen Literature Day. En dag där man är lite extra tydlig med att man älskar ungdomsböcker, gushar över hur bra de är, förklarar att det minsann inte bara är problemböcker och historier om att få mens, uppmuntrar till läsning och argumenterar för att ungdomar ska få tillgång till ett rikt utbud av böcker för just ungdomar.
  (Väldigt fritt tolkat från American Library Association)

Författare och läsare skänker bort böcker och readergirlz har en grej de kallar Rock the Drop som går ut på att man dumpar en bok någonstans och låter den hitta en ny ägare. På en parkbänk, på bussen, på gymmet. I boken stoppar man en sån här


så att folk fattar att det är en gratis bok, en present, som är OK att ta med hem och läsa.

Jag tycker det här är en så skön idé, att släppa ut böcker i världen. Den finns i olika former som organiserad bookcrossing eller så gör man det bara "Hej! Jag är en gratis bok! Ta med mig hem och läs mig eller ge bort mig till någon annan."

Om du har en bok över (vilket jag är ganska säker på att du har) tycker jag att du kan låta den hitta ett nytt hem, idag eller vilken dag som helst. Skriv ett vänligt meddelande, kanske adressen till din egen bokblogg om du har någon, få en lucka att fylla i bokhyllan och gör någon glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar