måndag 2 april 2012

The Vast Fields of Ordinary

av Nick Burd

Den sista sommaren. Det är vad Dades pappa kallar månaderna som ligger framför Dade.
   Det är sommaren mellan high school och college och han är fortfarande fast i den klaustrofobiska hemstaden i väntan på att livet ska börja. Med sönderfallande föräldrar. Fessica som han inte räknar som sin vän hur ensam han än är. Och så Pablo då. Som är het och väldigt hetero. Utom när han har sex med Dade.
   Nej, den sista sommaren kunde gott få ta slut.
   Så  dyker Alex upp. Han skyggar varken för ömhet eller öppenhet och han är annorlunda från allt Dade är och har känt förut.

The Vast Fields of Ordinary är inte en happyhappy-bok. Åh, så blev han kär och kom ut ur sitt skal och så levde de lyckliga i alla sina dagar. Nej. Det är svärta och ångest och kvalmigt så man knappt kan andas men på ett bra sätt.


featuring: Johnny Morgan - "the very famous movie actor"
smakprov:
"The music moved, but everything else stood still. i 
turned away and looked out at the night, darker than ever thanks 
to the light in the car. He put his hand on my knee.
   'Dade, it's okay.'
   I didn't reply. I was so thirsty and in shock about his hand on my
knee that I almost opened up the door and ran into the night."

1 kommentar:

  1. jag har en lista på alla böcker jag vill ha men inte orkar be bibblan köpa in. den här kommer kanske med på den listan.

    jag hade två frågor men jag lyckades glömma bort den ena på vägen mellan google reader och kommentarsfältet, så jag har bara den viktigaste: slutar boken lyckligt? jag har liksom ingenting emot svart ångest så länge det finns ett ljus i tunneln men om det inte finns det så orkar jag inte. du får gärna säga hur boken slutar, eftersom jag inte kan gå in i en bokhandel och kolla själv. och du behöver inte svara HÄR, pga uppenbara spoilers!

    SvaraRadera