onsdag 12 december 2012

På min önskelista (18) - ömtåliga varor

Det här är mitt 400:de inlägg och då är det väl okej att önska sig en bok?

Bah, det är ALLTID okej att önska sig en bok!

Som ni alla vet gör Anna på Boktycke varje vecka ett stort jobb och presenterar veckans nya YA-böcker. Oftast är det en påminnelse om hur många böcker det finns som jag inte vill läsa, men andra gånger dyker det upp någon liten contemporary bland alla dystopiska trilogier och ibland är det någon av dem som låter lockande. Som den här veckan!


Vita böcker är tricky att få på bild y'all.
Love and Other Perishable Items av Laura Buzo
Love is awkward, Amelia should know.

From the moment she sets eyes on Chris, she is a goner. Lost. Sunk. Head over heels infatuated with him. It's problematic, since Chris, 21, is a sophisticated university student, while Amelia, is 15.

Amelia isn't stupid. She knows it's not gonna happen. So she plays it cool around Chris—at least, as cool as she can. Working checkout together at the local supermarket, they strike up a friendship: swapping life stories, bantering about everything from classic books to B movies, and cataloging the many injustices of growing up. As time goes on, Amelia's crush doesn't seem so one-sided anymore. But if Chris likes her back, what then? Can two people in such different places in life really be together?

Through a year of befuddling firsts—first love, first job, first party, and first hangover—debut author Laura Buzo shows how the things that break your heart can still crack you up.

                                                   (baksidestext från Goodreads)

Det är dock inte så mycket baksidestexten som får mig på fall utan mer recensionerna på Goodreads (det lilla jag kisat mig till i försök att inte läsa för mycket) och en annan Annas recension.
Någon jämför med Melina Marchetta och så långt vågar jag inte hoppas, men kanske Cath Crowley.
Det är dubbla POV:s så både Amelia (YA) och Chris (NA) hörs. Jag tror dessutom att det är mer än en gullig kärlekshistoria med förhinder. Originaltiteln (det här är den amerikanska översättningen) är för övrigt Good Oil, alltså inget love i titeln där. (Inget ont om love. I LOVE love, men i titeln kan det ofta skrika TITTA! EN BOK OM KÄRLEK! FÖR TJEJER! på ett lite väl övertydligt sätt.)

(Och australiska författare är ju automatiskt lite bättre än alla andra, så bara det bådar gott.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar