torsdag 13 december 2012

Om en julig bok: DASH & LILY'S BOOK OF DARES

Bok nummer två i min vintriga läsning är det tredje samarbetet mellan författarna Rachel Cohn och David Levithan. Dash & Lily's Book of Dares eller Dash och Lilys utmaningsbok som den heter på svenska.
Precis som i de tidigare två böckerna handlar det om två ungdomar i New York, en tjej och en kille där Cohn skriver tjejens kapitel och Levithan tar hand om killens. Men medan jag inte var något stort fan av de tidigare böckerna (Nick & Norah, Naomi & Ely) tycker jag om den här!

Allting utspelar sig dagarna kring jul på Manhattan och börjar när Dash hittar en anteckningsbok (från någon som heter Lily) inkilad bland böckerna i bokhandeln. När han öppnar den startar en jakt på ledtrådar bland hyllorna som sen utvecklas till en spännande bokväxling mellan Dash och Lily.

Hur skulle jag kunna låta bli att gilla en bok som börjar så? I en bokhandel? Med Dash som använder svåra ord, hatar julen och hysterin den för med sig och med avsikt gjort sig föräldralös över julen (inte genom mord dock, bara genom att utnyttja det faktum att hans föräldrar inte pratar med varandra).
Lily befinner sig i andra änden av skalan. Hon ÄLSKAR julen och är inte alls nöjd med att hennes föräldrar lämnat henne för att åka på en 25 år försenad smekmånad och till Fiji istället för att fira traditionell jul.
Bokväxlingen blir räddningen den här julen. Utmaningarna i boken tar dem till platser de aldrig skulle ha valt själva och de lär känna varandra via orden. Men ska de träffas i verkligheten och vad kommer att hända då?

Jag vet att många läste och gillade den här boken förra vintern eller ännu tidigare och nu när jag också gjort det kan jag bara instämma i att det är helmysig julläsning.

(Har du läst eller läser just nu eller vill läsa? Om du har Facebook så kan du diskutera boken med andra. Jag länkar till Tonårsboken som berättade det för mig så får du läsa mer och ta dig vidare därifrån om du är intresserad.) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar