måndag 31 december 2012

Årets bästa bok du inte läst och andra intressanta

När årets slut närmar sig haglar listorna och årssammanfattningarna. Här kommer några nedslag i min läsning 2012.

Årets
...bok: The Fault in Our Stars. För att citera mig själv från i somras: årets bok kom redan i januari. Har precis börjat läsa om den och... Wow.

...omläsning: Jellicoe Road. Jag var lite orolig för att något skulle förändras när mysteriet var borta, och det kanske det gjorde - men inte till det sämre. På något sätt blev den nästan bättre. Det var i alla fall betydligt fler tårar och ju fler tårar desto bättre bok ju.

... omläsning 2: Jag läste om de tre första böckerna om Harry Potter för första gången på tio år. Inte någon nyhet precis, men de här böckerna är bra och håller så fint för omläsning.




... bästa bok du inte läst: Graffiti Moon. En spektakulär och minnesvärd natt i Melbourne.


... Jag ger upp: Det borde finnas regler. Kanske jättebra/autentisk/spot on/så-här-är-det-att-vara-14, men JAG. KLARADE. INTE. AV. DET.

... Jag ger upp 2: Röda rummet. Vid det här laget har jag glömt vem som är vem så ska den bli läst blir det till att börja om från början. Men vill jag ens?

... Det tog sin lilla tid men till slut: Splitter. Jag vet inte hur många gånger den åkte fram och tillbaka till biblioteket, men till slut blev den läst. Gillade du-berättandet och planerade en recension i samma stil, men den blev visst aldrig skriven. Oops.

... Det tog sin lilla tid men till slut 2: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian är inte precis färsk, men åh, så bra. En av mina favoriter i år.





... bästa bok du inte läst 2: How to Save a Life. Min favorit av Sara Zarrs böcker.

... mest okaraktäristiska bokval: Libba Brays serie om Gemma Doyle (Ögat över månskäran etc). trilogi + historisk roman + övernaturligheter = vanligtvis stort no-no

... bästa bok du inte läst 3: Life: an exploded diagram. En vuxen ungdomsbok som blandar inblick i världspolitiken med kärleksdilemman i väntan på jordens undergång.

... crush: CRICKET BELL!

... bästa bok du inte läst 4: Robothjärta. Det svenska omslaget må göra sitt bästa för att skrämma bort potentiella läsare, men innanför pärmarna är det en fin historia.




... VAAA?!?!!: Jag har inte läst en enda Dessen i år. Första gången det händer sen jag började läsa henne 2006. Nästa år dock! Ny bok!


.

7 kommentarer:

  1. Intressant att din omläsningsbok är min jag-ger-upp-bok. Jag gav Jellicoe Road 129 sidor och försökte verkligen, men det gick inte. Hoppas att någon gör en film av den så att jag någon gång får veta vad som var så bra med den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid intressant att höra från någon som INTE gillar Jellicoe! Ni verkar vara i minoritet. ;)
      Jag tror att filmplanerna är ganska långt framskridna. Marchetta skriver/har skrivit manus själv och förhoppningsvis kommer den att passa både dem som gillade och inte gillade boken!

      Radera
    2. Jag också upp, men med tanke på hypen måste jag kanske ge den en andra chans ändå.

      Radera
  2. Alltid skönt att veta att det finns fler som inte fattat hypen med Jellicoe Road =) Lustigt eftersom jag brukar tycka väldigt mycket samma som dig Maria vad gäller andra böcker.

    SvaraRadera
  3. Svar: Åh tack, men din blogg har ju gett mig hur många contemporary-tips som helst! Önskar att jag hade upptäckt den tidigare. Haha, ska försöka vara duktigare med studie-inläggen :)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. Håller med om TFIOS som årets bästa!

    SvaraRadera
  5. Oj, lite titlar som jag ska se till att titta på ännu en gång. För övrigtså himla sant, det där med Jellicoe Road och gråt!

    SvaraRadera