onsdag 2 januari 2013

Författare jag vill läsa 2013

Jag såg att veckans Top 10 Tuesday handlade om vilka böcker man vill läsa detta nya år, men jag har funderat mer på vilka författare jag vill stifta/fördjupa bekantskap med under året.
Enligt O gick igenom sina läsutmaningar för en tid sedan och jag vet att många hoppar på såna och sätter upp mål för att spetsa till sitt läsande en aning, men det är inte riktigt min grej.

Jag gillar dock idén med boktolvan, att ha ett gäng olästa författare i minnet och komma ihåg att faktiskt läsa några av dem under året. Det kanske inte nödvändigtvis blir just tolv, men det kan kvitta. Några författare som finns i kategorin "Författare jag tänkt läsa länge men trots det inte läst" är Aidan Chambers som en kompis älskar, Lisa Schroeder som Malin propagerat för sedan tidernas begynnelse och A.S. King som Anna nyligen fastnat för. Min tipsguru satte på varningsblinkers för Kings senaste bok, men någon av hennes andra vill jag ändå testa.

Lauren Myracle har jag läst som en del av Let it Snow, men inte någon hel bok. På förhand känns varken hennes TTYL med uppföljare eller mörkare Shine som mina böcker, men det är ju liksom det som är vitsen med att testa - för att se om de är det eller inte. Dessutom finns de på biblioteket. (Jag gillar bibliotek.) Dessutom säljs många av Myracles böcker just nu för 60 kronor eller mindre på Adlibris. (Jag gillar internetbokhandlar också.) Fyra författare som jag hoppas lära känna 2013.

En annan grej är att läsa en andra bok av författare man läst och gillat en bok av tidigare. Där ser jag fram emot Jessi Kirby (Moonglass). Hennes andra bok stod på önskelistan redan i år, men jag väntar på mjukversionen som kommer i samma veva som hennes tredje bok. Cath Crowley (Graffiti Moon), Terra Elan McVoy (The Summer of Firsts and Lasts) och Elizabeth Eulberg (Prom and Prejudice) står också på listan.

En författare jag inte gillade första gången men ändå vill läsa igen är Jennifer Echols. Going Too Far var i ärlighetens namn något av det värsta jag läst, men jag vet många som gillar henne så jag vill ge henne en chans till och se om hon trots allt har något. Hennes Love Story finns på biblioteket så det ligger nära till hands att det blir den.

Inga löften och höga målsättningar, men jag hoppas att åtminstone några av dessa författare dyker upp på bloggen i år!


3 kommentarer:

  1. Ska bli så kul att se vad du tycker om Schroeder! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken kul idé att fundera kring vilka författare man vill läsa :) Jag hoppas att du gillar AS King om du testar, jag ska läsa Everybody Sees the Ants av författaren härnäst, så vi får se om jag gillar den också! Åh, TTYL vill jag också läsa. Har hört mycket gott om den, även om den, precis som du säger, kanske inte är det som man brukar läsa. :)

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att se vad du läser under året!

    SvaraRadera