tisdag 29 januari 2013

Årets Michael L. Printz

*VARNING!* Detta inlägg innehåller länkar till Adlibris! *VARNING!*


Igår var en stor dag. Det var inte bara 200-årsfirandet av upphovet till så mycket awesomeness när Jane Austens Stolthet och fördom fyllde två sekel (kika in hos Boknea för tips på hur du kan fira även idag!) utan också stor prisavslöjandedag i den amerikanska barn- och ungdomsboksbranschen.

Den amerikanska biblioteksorganisationen ALA delade ut sina Youth Media Awards. Det avslöjades många vinnare till olika priser i olika kategorier (alla vinnare samlas här), men det jag var mest nyfiken på var Michael L. Printz Award. Kan vara mitt favoritpris. En bok som får en Printz är oftast en bra bok och en bok jag vill läsa.

I år utsågs en vinnare och fyra hedersböcker bland 2012 års ungdomsböcker och jag har läst exakt noll och ingen av dem. (Den enda bok jag läst, av alla vinnare, är John Greens The Fault in Our Stars som vann pris för... *trumvirvel* bästa ljudbok!)

Förstapriset, guldmedaljen, gick till Nick Lake och In Darkness som handlar om en tonårskille i efterdyningarna till jordbävningen i Haiti 2010 och slavupproret mot Napoleon ett helt annat år.
Jag vet inte om jag någonsin hört talas om den. Eller om jag hört talas om den men inte lagt på minnet. Det är kanske inte en bok jag skulle plocka upp självmant. Alldeles för lite swoon. Men nu får vi se hur stor påverkan guldmedaljen har på mig.

Lite mer intresserad är jag av hedersböckerna, "tvåorna". (Titlarna länkar till Adlibris om ni vill läsa beskrivningar.)
  • Code Name Verity av Elizabeth Wein som bland andra Bokgläntan läst och gillat
  • boken med den långa titeln Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz
  • Terry Pratchetts Dodger verkar också kul. (Garanterat första gången i världshistorien jag formulerat tanken att en bok av Terry Pratchett verkar kul, och jag kommer förmodligen inte läsa, men den har ju roliga ingredienser.)
  • boken-jag-glömmer-bort-för-att-den-verkar-minst-intressant-för-mig(-men förmodligen-jättebra): The White Bicycle av Beverly Brenna
Mest sugen är jag på Aristotle and Dante (som vann andra priser, till exempel Stonewall Book Award/bästa HBTQ-bok) så jag lämnade den som inköpsförslag till biblioteket. Har också reserverat Code Name Verity så vänta er rapport om literary excellence på en blogg nära dig.

Vill du läsa mer om Printz och andra litterära priser rekommenderar jag Annas inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar