söndag 27 januari 2013

För dig som gillar New Adult och för dig som söker något annat

Jag har den här veckan utgått från min ideala New Adult, NA som jag vill att det ska vara, och det har präglat allt - inte minst mina omdömen om böckerna jag läst. Jag har varit partisk och jag har generaliserat.

Men det finns många som gillar NA för att de tilltalas av just den typen av böcker som NA faktiskt är just nu. Jag vill nämna några bloggare som ser och uppskattar New Adult för vad det är. Dramatiken, intensiteten och de starka känslorna.

Bland svenska bokbloggar finns till exempel A Love for Books och nystartade Dashed and Dotted. Bland de amerikanska finns de jag vänt mig till tidigare i veckan, NA Alley och Mostly YA Book Obsessed, såväl som många andra jag inte känner till. Anna från Dashed and Dotted har större koll och tipsade om Bewitched Bookworms.

Om du liksom jag letar efter en annan typ av New Adult kan du utforska

Ett annat sätt att hitta min sorts New Adult kom jag på alldeles nyss, när jag trodde att jag delat med mig av all min visdom. Att jag inte kom på det tidigare grämer mig lite. I alla fall, ett stort

TIPS!
Använd dig av Goodreads New Adult-hylla, men leta inte bland de böcker som blivit "shelved"/"hyllade" som NA flest gånger (som jag gjorde med liten succé) utan längre ner på listan bland de som hyllats färre gånger. Det var så jag hittade den här boken och plötsligt har jag tilltro till New Adult igen.

(Och har du inte läst Megan McCaffertys böcker om Jessica Darling ska du naturligtvis göra det.)

Hur känner jag nu efter min NA-utflykt? Lite nedslagen men ändå inte helt uppgiven. Jag kommer att testa fler böcker men vara ännu petigare när jag väljer. Jag kommer att fortsätta hoppas på "min" NA och leta mer grundligt efter den (till exempel genom att följa mitt eget TIPS! ovan och hoppas att det leder rätt). Jag kommer också att gå in med klarare ögon och andra förväntningar på den NA som faktiskt är.

Och nu tänker jag sätta punkt för "Maria svamlar om New Adult" och istället sätta tänderna i en gammal hederlig YA. :)


1 kommentar: