måndag 3 december 2012

Om en julig bok: LET IT SNOW

Jag brukar inte planera min läsning efter årstiderna, men den här vintern har jag gjort ett undantag och provar att läsa vintriga böcker. Först ut är Let It Snow som består av tre kortare berättelser av tre olika författare.


Först ut är Maureen Johnsons The Jubilee Express. Den handlar om en tjej som på julafton planerar att ta sig hem till sin kille och äta konstig svensk julmat, men som hastigt och lustigt befinner sig på ett tåg till Florida. Ett tåg som plötsligt står still på grund av snöstorm. Och därifrån fortsätter äventyret!
(Det är det första jag läser av Johnson som är skrivet i första person, med ett berättarjag, och det är lustigt vilken skillnad det blir. Inte bättre eller sämre just, men så annorlunda.)

Nummer två är A Cheertastic Christmas Miracle av John Green. Och man vet att det är John Green. I och för sig utan det djupare innehållet han har i sina egna böcker, men med allt det gottiga; det roliga och det nördiga.
På julaftonskvällen har Tobin och hans kompisar ett James Bond-maraton när ett telefonsamtal får dem att trotsa snökaoset för att ta sig till Waffle House. Det ska dock visa sig att vägen dit är betydligt mer intressant än det som väntar när de kommer fram.

Sist ut är Lauren Myracle som liksom knyter ihop boken med The Patron Saint of Pigs. (Ja, det förekommer en gris.) I centrum står en tjej som ägnar julen åt att deppa och tycka synd om sig själv efter att ha slarvat bort sin stora kärlek. Dessutom tycks hela universum vara emot henne på något sätt. MEN, även den här berättelsen får ett lyckligt slut.

Alla berättelser utspelar sig i samma stad, under samma julhelg och samma personer kommer tillbaka. Du kan välja att läsa bara en del, till exempel John Greens, och klara dig fint, men vill du läsa flera föreslår jag att du börjar från början. Eftersom delarna hänger ihop får du nog ut mest av alla finurliga kopplingar på det sättet.

Kärlek, vänskap och sanslösa situationer i ett mycket underhållande paket!

PS. Lauren Myracle är kanske den av dessa författare som är minst läst/känd i Sverige, men hon har bland annat skrivit omtalade (och av Unga böcker älskadeShine och en serie skriven i form av instant messaging/chatt, vars första bok TTYL tycks komma på svenska i vår.


1 kommentar:

  1. ååh jag älskar den. jag läste första novellen på stadsbibblan i gbg. sen köpte jag inte boken förrän flera månader senare, läste den ÄNNU senare, och när jag insåg att novellerna hängde ihop blev jag sjukt glad för det blev en sån överraskning!

    SvaraRadera