fredag 11 maj 2012

Allt jag säger är sant

av Lisa Bjärbo

Alicia kanske inte vet exakt vad hon vill göra med sitt liv - mer än att hon vill uträtta stordåd - men hon vet i alla fall vad hon inte vill. Det blir extra tydligt när hon får lite extra tid på skoltoaletten tack vare en dörr som gått i baklås.
   Gymnasiet? Ingenting för henne.
   Nu är det inte precis så att folk blir eld och lågor när man är 16 år och förklarar att man är färdig med skolan. Folk = föräldrar och bästa kompisar. Och mormor jublar väl inte heller direkt. Men mormor kan man prata med. Och mormor kan man flytta hem till när situationen på hemmaplan är mer än vad man orkar med.

Jag minns när Bokclara recenserade Allt jag säger är sant och skrev: "Alltså, hur kan man få till en bok som är så NU egentligen? Allting, precis allting, känns så NU och direkt [...]" och jag förstår vad hon menar. Det känns som att man kommer Alicia väldigt nära. Jag menar, som läsare blir vi insläppta i hennes tankar och det finns inte mycket till filter. Det är en smula omtumlande med tanke på att hon är "i det närmaste elektrisk" och fylld av en självklarhet och självsäkerhet som man inte hittar hos många karaktärer. Men innan det blir för mycket, innan Alicia blir totalt odräglig och omöjlig att stå ut med händer något som skapar nytt djup och nya dimensioner.

Nu tänker jag inte skriva om the love interest (men okej, han är interesting) utan the grandmother. Hur ofta händer det när man läst en ungdomsbok? Svar: inte så ofta, men det borde hända oftare.

Precis som Alicia gillar jag att hennes mormor är "så old school-gammal, liksom". Papiljotter, knästrumpor, fika, korsord och tunga täcken. (Åh, tunga täcken! Och inte med påslakan utan med ett annat lakan som man har under täcket och liksom viker över kanten upptill.) Och Alicia anpassar sig inte efter mormors ålder utan beter sig som om gamla människor också är människor (I know! Crazy!) och pratar som hon brukar om det hon brukar. Vilket innebär att mormor förstår ungefär 90%, men ändå. De har en så skön relation och det fick mig att superlängta efter min mormor.

Så, gillar jag den här boken? Japp. Tycker jag att du ska läsa den här boken? Ja. Typ på en gång om du inte gjort det redan.

----------------------------------------------------

PS. Men efter att ha läst både Bjärbos första, Det är så logiskt alla fattar utom du, och Allt jag säger är sant känner jag att jag behöver säga: ANVÄND KONDOM! Jag vet att böcker inte är informationsblad från ungdomshälsan och är väldigt glad för att de inte är det, men jag ville bara påminna. Om man har sex så är kondomer bra.

PS2. Däremot har jag inga råd att komma med beträffande om du ska hoppa av skolan eller inte.

1 kommentar:

  1. Kul med ett citat från lilla mig. Jag gillar också Alicias mormor men också Lisas ursköna skrivsätt. Och ditt språk när du skriver, alltid lika intressant och härligt och roligt att läsa vad du har att säga!

    SvaraRadera