söndag 14 oktober 2012

Bokbloggsjerka 12-15 oktober

Dags att jerka runt lite i bokbloggarvärlden igen tack vare Annika. Den här gången handlar det om två typiska bokbloggar-/litteraturälskaraccessoarer nämligen en åsikt om nobelpriset i litteratur och en att-läsa-hög.

Vann rätt författare i år?
Jag hängde med ett gäng bibliotekarier i torsdags när avslöjandet kom. Mo Yan. Ingen aning om vem det är och det utbröt inga jubel i lokalen från någon annan heller. Däremot mumlades det lite när info kom om vem som översatt till svenska och några hade sett filmen.
Jag skulle kunna kopiera Annikas svar och säga "Även om jag älskar litteratur så känner jag noll och inget intresse för Nobelpriset. Därför kvittar det mig lika vem som får det." Så är det. Jag svävade inte omkring på moln ens förra året. Det finns andra litteraturpriser som har högre status för mig och större inflytande på min läsning.

Hur många böcker finns just nu i att-läsa-högen?
Jag är inte helt säker på vad en "att-läsa-hög" är. Är det olästa böcker man har i sin (tillfälliga) ägo eller alla böcker som finns som man är sugen på att läsa men som bara finns som en mental eller nedskriven minnesanteckning?
Om det är de böcker jag faktiskt har i närheten så är det typ en. Plus sju olästa i bokhyllan. Om det är alla jag funderat på att läsa men varken lånat eller köpt än så blir det kanske ett tiotal till. Men ingen Mo Yan.

Vill du utöka din bokhög? Kolla in min utlottning där jag gör mig av med böcker från min egen bokhylla för att se om någon av titlarna intresserar dig!

6 kommentarer:

  1. Om jag skulle räkna alla böcker jag vill läsa så skulle det nog bli uppemot tusen...

    SvaraRadera
  2. Jag räknade inte heller dom böcker jag skulle vilja läsa, det skulle bli ohanterligt.

    SvaraRadera
  3. Låter som att din att-läsa-hög är under kontroll. Skönt!

    SvaraRadera
  4. Skönt att inte behöva oroa sig för sin läshög.

    Fin layout på bloggen! Jag gillar den nya stilen. :)

    SvaraRadera
  5. Oj, om jag skulle räkna böcker jag vill läsa så tror jag inte listan hade tagit slut :)

    SvaraRadera
  6. Här hemma har jag minst 350 olästa sen finns det MASSOR som jag inte har men vill läsa :/

    SvaraRadera