fredag 12 oktober 2012

Om två fina böcker jag inte kan göra rättvisa

Sist ut i veckans bokrecensionsbonanza är två böcker jag läste i somras. Två böcker jag gillade. En som jag satte upp på favoritlistan. Men det kan vara så vansinnigt svårt att skriva något (vettigt) om saker man verkligen tycker om. I alla fall är det så för mig. (Men jag tycker i och för sig det är svårt mest hela tiden.)

Hold Still av Nina LaCour handlar om två vänner. Ingrid tar livet av sig och kvar blir Caitlin med komplicerade känslor av sorg och skuld, men också med Ingrids dagbok.

Hold Still får mig att gråta och jag tycker lite extra mycket om böcker som får mig att gråta. Hur går man vidare? Hur släpper man in nya människor i sitt liv? Hur försonas man med en person som inte längre lever och med insikten att man bara kände en del av henne?


Sweethearts av Sara Zarr är en stillsam, lågmäld, historia om Jenna. Jenna som brukade vara Jennifer, en person som var fel på alla sätt och behövde ersättas, men också en person som hade en vän i Cameron Quick.

Jag faller inte som en fura för den omskrivna Cameron Quick i Sweethearts, men hans och Jennas/Jennifers relation är stark och skör och hjärtknipande. Stressen som kommer när Jennifer börjar sippra fram och krackelera den nya Jenna känns nästan lika starkt hos mig som hos henne.


(PAUS PÅ SJU MILJONER ÅR)

Nej, jag kan ärligt talat inte bättre än så. Det är två fina, fint skrivna berättelser.

Du kan, om du tycker om möjligheten att läsa smakprov från böcker, kika in i böckerna på Amazon. Hold Still och Sweethearts.

1 kommentar:

  1. Hold Still är verkligen en bok jag skulle vilja läsa, och efter lovord (eller vad man nu kan kalla det) även från din sida så.bara.måste.jag.läsa.

    SvaraRadera