söndag 21 april 2013

Internet i böcker

Livstecken nummer 1! Det är söndag, solen skiner och det är äntligen vår. Låt oss prata lite om internet.

YouTube är en nätvana jag inte pausat än (men snart) och den här veckan såg jag en video från karakamos där hon pratar om Rainbow Rowells ELEANOR & PARK och hur författare använder sin egen ungdomstid när de skriver ungdomsböcker. Sen frågar hon sig hur författare som växer upp nu kommer beskriva den här tiden att vara ung och vilken plats internet kommer att ta i böckerna. Och det är intressant!

Internet och sociala medier förekommer naturligtvis i böcker redan idag. Författare kan inte gärna blunda och låtsas att det inte existerar*. Men jag tycker inte att jag läst något där internet varit ett naturligt inslag och kanske beror det på att författare som skriver nu inte helt kan greppa vad det innebär att växa upp just nu, i en värld där ungdomstiden tillbringas lika mycket i sociala medier som i skolans cafeteria. Jag kan inte heller greppa det.

Det känns svårt att skildra internet i en bok. Det finns så många hinder. Vill man datera sig genom att stoppa in sociala arenor som är borta imorgon? (myspace?) Utvecklingen går så sjukt fort. Ska man hitta på egna namn som i TV-serien The Good Wife eller för all del Sarah Dessens böcker? Att fokusera på mänskliga relationer och känslor frikopplat från teknologi har en längre livslängd.

En del av mig känner dessutom att det skulle vara vansinnigt tråkigt att läsa om. Folk som sitter vid datorn hela tiden? Nja... För jag är inte van vid det. Det finns ingen tradition av sådana böcker. Det finns inget att ta efter och skriva sig in i. Men det kommer antar jag. Och naturligtvis kommer det vara mer än "folk som sitter vid datorn hela tiden". Folk som knyter kontakter, bygger relationer, växer upp, blir förälskade, upptäcker saker om sig själva och blir de människor de vill vara. De positiva sidorna.

Idag representeras internet i böcker mest av dess dåliga sidor. Bilder och filmer som får spridning. Beroende. Utnyttjande. Allt detta finns förstås. De senaste månaderna har flera vidriga historier gjort mig illamående. Men jag ser ju också de fina sidorna och de vardagliga. Det känns som att ungdomsböcker om ungdomars internetvärld fortfarande befinner sig i problemboksfasen och att det kanske tar lite tid innan de kommer ikapp de andra böckerna som skildrar mer "vanliga" tonårsliv.

Finns det böcker där internet spelar en större eller mindre roll och införlivas i historien på ett bra sätt?

Själv tänker jag främst på Sarra Mannings ADORKABLE där huvudpersonen lever sitt liv på internet. Jag vet att Rachel Cohn skrivit om en teknologiberoende tjej i VERY LEFREAK, men har inte läst den själv.
Jag ser fram emot Rainbow Rowells kommande bok FANGIRL som jag kan tänka mig nosar på vad det är att vara ung på internet i dag.

Har du tips på böcker där internet förekommer? Som något positivt eller som ett problem? Gjort på ett naturligt sätt eller så att det känns "måste ha med lite bara för att kidsen håller på med sånt nu"?

Hoppas du haft en fin vecka både on- och offline och att den kommande blir totally awesome!


--------------
* Nu kanske man inte ska förklara fantasygenrernas dominans över YA-världen med att författare inte kan fånga ungas internetliv, men det är definitivt ett sätt att komma undan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar