torsdag 31 mars 2011

Dag 13 och 14

Hm, dagarna går... Medan jag gjort vad den fattiga bokälskaren gör för att roa sig (reservera biblioteksböcker och lägga böcker i kundvagnen utan att bekräfta beställningen) har jag slarvat med mina 30 dagar. Läge då att ta både Dag 13 och 14 idag. Min favoritförfattare och min favoritbok av samma författare.

Jag köper inte många böcker och jag äger inte många böcker. Jag har EN Billy och två hyllplan tas upp av skönlitteratur jag äger. Men jag har alla Sarah Dessens böcker.
   Varför?
   För att jag gillar hennes röst, det vill säga berättarrösten i mitt huvud när jag läser hennes böcker. Tonen, stämningen, känslan. Det är välskrivet. Karaktärerna har karaktär. Man blir förälskad i dem. (Ja, i killarna, men inte bara dem.) Återanvändandet av samma fiktiva värld med återkommande miljöer och gästspel av personer från tidigare böcker är roligt och det skapar en trygghet och en trivsamhet att få återvända dit. Och det är varken supertungt, svart och depressivt eller sockervaddsfluff.

The Truth About Forever är min favorit. Ganska ohotad sådan. Åtminstone innan Along for the Ride kom. Som har vissa likheter. Och Along for the Ride  har fortfarande chansen att växa för jag har aldrig läst om den. Men det ska ju bli av snart är tanken. Mer om båda böckerna när det sker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar