måndag 21 mars 2011

Dag 5: En bok som gör mig "happy"

Här borde jag förstås välja ut en bok som genom sina individuella egenskaper gör mig glad på något sätt? Men kan jag få låta bli att göra det? Fuska lite?
Min blogg, jag bestämmer, tack så mycket.
För även om jag naturligtvis läser böcker som på olika sätt gör mig glad så söker jag aldrig upp och läser renodlad må bra-litteratur (jag är alltid mer dramedy än comedy) och jag kan inte peka ut någon bok som specifikt gör mig glad. Inte just nu i alla fall.

Men en bok som gör mig glad är boken som jag väntat på, sett fram emot, längtat efter och plötslig hittar.      
   När jag hittade Konsten att tala med en änkling på stadsbiblioteket och med ökad puls sprintade fram till hyllan och tänkte "Vilken lycka att den bara stod där när jag kom! Utan att jag behövt reservera den eller nånting!"
   När jag hittade Hjärtat jagar allena på högskolebibliotekets utförsäljning. Den hade försvunnit ur katalogen och jag tänkte "Nu har de gallrat den och jag kommer aldrig att hitta den!" och så fick jag syn på den på bokbordet.
   När jag gick till postlådan i fredags och fick ett chick lit-paket från Bokus. Som jag visserligen beställt själv och visste skulle komma när som helst, men ändå gjorde mig glad.
   Olästa böcker gör mig glad. Förväntanslyckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar