lördag 19 mars 2011

Dag 3 & 4: Favoritbokserie och bok därur

Jag måste svara Skuggserien av Maria Gripe. Skuggan över stenbänken, ... och de vita skuggorna i skogen, Skuggornas barn och Skugg-gömman. Trots att jag aldrig kommer att kunna svara på vilken av de fyra som är min favorit. För jag kommer egentligen inte ihåg tillräckligt mycket för att hålla isär dem och göra en sådan bedömning.
   Jag kommer bara ihåg stämningen från serien och hur den (tillsammans med Tordyveln flyger i skymningen) fick mig att skriva glödande beundrarbrev till Maria Gripe som jag aldrig skickade. Hon inspirerade mig till att vilja något mer med mitt skrivande. Samtidigt som hon hämmade mig. För hur skulle jag någonsin kunna åstadkomma något som ens var i närheten av lika bra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar