söndag 28 augusti 2011

Höstläsning, uHc-versionen

Johanna Lindbäck har kommit med sin femte bok, Välkommen hem. Alla fem sedan jag tog studenten. Lite skrämmande. Men mer så om det varit jag som skrivit fem böcker sen studenten antar jag.
   Jag gick förbi En liten chock på Landskronas stadsbibliotek i somras. Samma ex som var mitt lindbäckska intro 2007. Vinkade lite till boken och kände mig nördig.
   I alla fall, Välkommen hem har en sån här Ben eller Noel (Ben), Dean eller Jess (Jess), Conrad eller Jeremiah (Conrad)-historia så jag ser fram emot. Sen kan jag svara på frågan Mattias eller Adrian.

Ingrid Olsson har skrivit Jag vill bara att du gillar mig.

Läste först om den i bokmässans seminarieprogram och titeln är magnetisk i sitt sårbara blottande. Flera olika karaktärer, personer, alla med sina problem, drömmar och rädslor. Jag förväntar mig att den drar åt det svartare hållet, men kommer att läsa ändå. Precis som jag läste Stenhjärta, Betong fjäril betong och Ett litet hål i mörkret.

Och precis som jag läst det mesta som Katarina von Bredow skrivit kommer jag att läsa Flyga högt när jag får möjlighet. Den har på förhandsinfon jämförts med Tusen gånger starkare som drabbade och drabbade och drabbade mig med sin högstadieångest, men kommer att vara annorlunda. Om inte annat blir det väl Tusen gånger starkare + förbjuden kärlek och förhoppningsvis lite mindre diskussionsmaterial.

En äldre bok som jag aldrig brytt mig om att ta reda på mer om utan bara avfärdat: Bryta om av Åsa Anderberg Strollo. Den har funnits där på snurran på biblioteket, i periferin, medan jag gjort min reträtt från ung-tungt. Men så läste jag om den hos Tina när hon tog upp en bok hon önskade att fler hade läst och undrade plötsligt varför jag alltid låtit den stå på snurran och om jag inte missade något genom att endast vistas i ljuset. Så Bryta om ska få följa med hem nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar