måndag 22 augusti 2011

Vad jag gjort på sommarlovet

Det vill säga, vad jag LÄST på sommarlovet. Jag har ju (med några  undantag) hållt mig borta från ungdomsböcker, men jag räknar med att ni är jätteintresserade av vad jag läst istället. Så naturligtvis ska jag berätta det.

Yarden och Och allt skall vara kärlek av Kristian Lundberg
Man utan minne, Kärlekens historia och Det stora huset av Nicole Krauss
Det nakna hjärtat av Lisa Tucker
Mississippi börjar i lobbyn på Peabody Hotel av Lee Smith
Sista sommaren (med dig) av Ann Brashares. (Vuxen? Ung vuxen? Ny vuxen?)
Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis
The New Girl av Emily Perkins
Hjärtat jagar allena av Carson McCullers

Dessutom försökte jag läsa en Sookie Stackhouse men det funkade inte ens som guilty pleasure för mig. Tröttnade ganska snart. Skummade lite. Gav upp.

I kampen om att bli sommarens sista vuxenbok står istället Kärlek i kolerans tid och Jane Eyre. Jag har inte känt något större lässug de senaste dagarna (förhoppningsvis snabbt övergående) så risken finns att det inte blir någon av dem.

11-3 till vuxenlitteraturen i sommar alltså. Vi låter den glädjas åt den delsegern och viskar bara att totalställningen för året är 48-17 i ungdomslittens favör och än mer förkrossande kommer siffrorna bli när jag sammanfattar året om några månader. Ungdomsböcker äger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar