torsdag 16 juni 2011

Ung vuxen eller vuxen?

Den här bloggen må heta unga vuxna, men jag har aldrig riktigt försökt definiera begreppet.
   "När är man ung vuxen?" frågade någon på facebook/twitter för ett tag sen. Och det är väl en av de eviga frågorna. Den och "What's the colour of love?", "Vill du ligga med mig då?" och "Who let the dogs out?".

När är man vuxen? När är man ung vuxen och när är man bara vuxen?
Och vad är det hos en bok som gör att den vänder sig till unga vuxna?

Jag brukar tänka att ung vuxen-tiden börjar i gymnasieåldern. För att jag föredrar att läsa om personer som är 16 och uppåt, som har passerat högstadieångesten och inte påminner mig om den. Men gränsen uppåt har jag inte dragit. Kanske för att jag inte vill veta när jag passerar den. Upp till 26 kanske? Så länge man har ungdomsrabatt? Men det kanske är fruktansvärt gammalt för 15-16-åringar och därför finns det så få bokkaraktärer i YA som ens lämnat high school. Man inte vill alienera sin huvudsakliga målgrupp.
   Anledningen till att jag tänker på det här nu är att jag just läst Ann Brashares Sista sommaren (med dig) där karaktärerna är 21 och 25. Vuxna men unga. Unga vuxna. Som fortfarande brottas med klivet från barndom till vuxenliv. Boken marknadsförs som Ann Brashares första vuxenroman, hon har ju annars skrivit sommarböckerna Systrar i jeans, men vad är det som gör den till en vuxenbok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar