söndag 5 juni 2011

En sommarbok?

Nästa vecka har jag tänkt dra igång ett sommarboksspecial här på bloggen. Eftersom det är sommar och allt. Men idag tänkte jag lyfta fram en bok som är en, enligt mitt sätt att se på saken, falsk sommarbok. Men vad en sommarbok är kan naturligtvis diskuteras och alla får gärna säga sitt.

Invincible Summer av Hannah Moskowitz har ordet sommar i titeln.
Och: Strand. Sommarhus. Samma procedur varje år. Två bröder, en tjej. En sandig bikinitjej utan ben och huvud på framsidan med en liten tagline "Some girls are addictive." En baksidestext som hintar om triangeldrama. Så man tänker, "Ah, en sexig sommarbok".
   Men... Sex, ja. Så sexigt? Nej.
   Och en sommarbok, med sommaren som den magiska årstiden där allt kan hända, nya människor och upplevelser som förändrar ditt liv för alltid? Nja, på sätt och vis antar jag.



Sommaren är Chases årstid. Boken berättas ur hans perspektiv under fyra somrar, från den då han fyller 15. Och varje sommar händer något livsomvälvande i familjen med allvarliga kommunikationsproblem. Bara inte så trevliga sommarbokssaker. Så varning, varning. Chase har ansvaret för att hålla ihop familjen, brunetterna och blondinerna, när storebror alltid försvinner, lillasyster har bråttom att växa upp, lillebror ramlar omkull och föräldrarna... Ja...

Vad har jag för problem med den här boken?
   En stor del av det är förmodligen bara att den inte är vad jag förväntar mig att den ska vara.
   Sen känns det som att jag läser om saker jag egentligen inte borde läsa om. Det är så internt, så intimt, och jag känner mig aldrig riktigt inbjuden. Jenny Hans sommartrilogi (där det också är två bröder och en tjej) handlar också om personer som känt varandra alltid, men där välkomnas man på ett annat sätt, till exempel genom tillbakablickar.
   Och så är det Camus. Mycket Camus. Det finns ett Camus-citat för alla situationer enligt Chase, Noah och Melinda. Jag har varit tvungen att läsa Främlingen på både franska och svenska, men jag antar att han inte talar till mig så som han gör till dem. Så varning för Camus också.

Däremot ser jag det inte som min sak att varna för det flitiga användandet av the F word.

Men det finns säkert människor som gillar den här boken. De 11 som skrivit 5-stjärniga omdömen på amazon till exempel. Och om någon vill läsa den, med alla varningar i minnet, så säljes den gratis till högst ropande av undertecknad.

Featuring: Camus alltså. Och teckenspråk.
Att läsa:
Making sure Gideon doesn't get dizzy is one of our family duties, along with getting Mom's slippers, thinking of a name for Chase's song, washing the makeup off your sister's face are you kidding me she is not leaving the house like that, and figuring out where the hell Noah is.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar