torsdag 30 juni 2011

Harry Potter och de lågproduktiva utbildningarna

Svenskt Näringsliv har knåpat ihop en rapport med det fyndiga namnet Konsten att strula till ett liv.
I den föreslås att studenter som är korkade nog att söka sig till utbildningar som inte snabbt leder till jobb ska straffas med lägre studiemedel för att de ska komma på bättre tankar. Skolor som erbjuder flumkurser eller, som det kallas, lågproduktiva utbildningar ska också få mindre bidrag.
   Som exempel på lågproduktiv utbildning lyfts en kurs om Harry Potter fram. Min kompis läser i sommar den kursen vid Linnéuniversitetet och vi skojade häromdagen om sommarflumkurser. Och visst är det lätt att se det som ett lättsamt sommarnöje att läsa Harry Potter och skriva fan fiction som en del av uppgiften om man känner för det. Men det handlar ju om mer än så.

Är det inte intressant att studera ett fenomen som närmast på egen hand skapat en ny generation läsare?
   De unga bokbloggare jag följer lyfter fram Harry Potter som en stor läsupplevelse. De som inte läst böckerna känner att de borde ha gjort det.
   Bokserien överskrider gränser, fångar personer som annars aldrig öppnat en bok, förenar barn och vuxna. Är det inte intressant att studera den dragningskraften? Lära sig mer om det fenomen som formar en ny läskunnig (med alla värden som den kunskapen leder till) och dessutom läsvillig generation.

Vill ni läsa mer om det här kan ni göra det till exempel där jag gjorde det, hos SVT där kursen också försvaras av institutionen där kursen ges.

Vill ni läsa bloggar där man gillar Potter så finns till exempel Amelies boktips, Bokgläntan och bokclara. Och det är bara en skrapning på ytan...
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar