torsdag 16 juni 2011

Bokalfabet 2.0 - L

Enligt O ska 5 ord leda fram till 1-5 boktitlar.

lydig - The Truth about Forever. Macy är plågsamt lydig när hennes mamma försöker förbjuda henne från att träffa de personer som gett hennes liv lite färg igen. Däremot är hon inte speciellt ledig trots att hon har sommarlov. Dubbla jobb och så lite plugg på kvällarna... (Mitt perfekta liv finns tydligen att köpa nu!)
långsint - ... . Jag vill inte passa, men jag har tänkt alldeles för länge utan att  komma på någon bok.
låt - Namedropper. Som jag berättat tidigare lägger Viva stor vikt vid "The Boys of Summer".
lämna - Lämna världen. Jag har inte läst den än, knappt ens baksidestexten. Men den stod på snurran när jag var och hamstrade sommarlån på biblioteket senast och det är Douglas Kennedy som skrivit så jag plockade förstås med mig den.

Dessutom ska jag presentera en bokkaraktär med för- eller efternamn på L
Lisa i Bullerbyn kanske? Jag har ingen djupare relation till henne, men jag brukade läsa boken hos mormor. Hon bor i Bullerbyn med sin familj och grannarna. En gång tog hon med sig en lammunge till skolan (lammunge? heter det inte bara lamm?) och en annan gång hade hon rysligt svårt att komma ihåg att köpa falukorv.

Och en bok som utspelar sig i London
Här tänker jag genast på den senaste bok jag läste som utspelade sig i London, nämligen Jenny Valentines Hitta Violet Park. (Som på något sätt påminner mig om Holes/Ett hål om dagen, som jag egentligen inte kommer ihåg så jag kan inte säga varför och min hjärna kanske gör knasiga atmosfäriska kopplingar. Men det var bara en parentes.) Den är bra. Handlar om en kille och en urna och en pappa som försvann och en mamma som stannade kvar. I London.

Bokalfabet 2.0 tar sommarlov nu efter L, men jag var ju aldrig med på A-I så jag kanske roar mig med det i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar