torsdag 9 juni 2011

Bokalfabetet 2.0 - K

Då fortsätter vi med bokalfabetet enligt O. Förra gången märkte jag att mina tankar ibland gick till böcker jag inte ens läst, men så får det vara. Det är många titlar som tumlar runt i huvudet.

Hur var det nu?  5 ord ska associeras till 1-5 böcker.

Pelle Svanslös är en katt. Frågor på det? Och jag har läst Pelle. Högläsning för mina föräldrar på mellanstadiet när skolan tyckte att det var dags för ombytta roller. Till Pelle Svanslös associerar jag också ordet konstnär. Det har nog med vindskupor och takåsar och bohemer att göra.

Ian McEwans Försoning innehåller viss kalabalik när något inträffar som vänder upp och ner på saker och ting. Sen blir det krig. Och själva boken är en smula krävande läsning. Inte något man klarar av en dag på stranden. (Jag har läst Försoning också, men förhör mig inte på detaljer.)

Karaktär med för- eller efternamn på K?
Katla. Jag tror att det är förnamnet.

Tredje frågan handlar om kärlek till författare och är tredelad.
Vem är din största litterära gud? Alltså, det här med gud är ju komplicerat. Men någon jag litar blint på, söker tröst hos, missionerar för och yada yada? Sarah Dessen.
Vilken favoritförfattare finns kvar sen barndomen? Astrid Lindgren. Men det var sjukt jobbigt att läsa om Pippi Långstrump till kursen. Förlåt, men det var det.
Vilken författare får all din kärlek just nu? Sarah Dessen. Tjat, tjat...

1 kommentar:

  1. Har bara läst en bok av Dessen, men den gillade jag skarpt. Det blir rätt ofta så att jag inte vågar läsa bok två. Katla ja, kan vara förnamnet.

    SvaraRadera