tisdag 21 juni 2011

Fyra dagar, fyra nätter

av Morgan Matson


Sedan Amys pappa dog i en bilolycka tre månader tidigare har hennes mamma hunnit flytta från Californien till Connecticut och nu planerat hur Amy ska kunna följa efter i deras bil, trots att hon vägrar att köra.
   Fyra dagar i bil med Roger som är två år äldre, "chockerande snygg" och som Amy inte känner. Fyra nätter i förbokade hotellrum i vad som kan vara USA:s tråkigaste städer.
   Men det är inte rätt sätt att korsa landet tycker Roger som har andra platser han behöver besöka och Amy inser att hon också behöver vika av från mammans tydligt utstakade väg.
   Och om de inte kände varandra när de satte sig i bilen så lär de känna varandra under resans gång. Från de små detaljerna som vad den andra föredrar att dricka till de stora sakerna man egentligen inte kan prata om.

Det här är sommarbok paketerad som roadtrip på ett väldigt frestande sätt. Jag kör inte bil, tycker inte om att åka bil, är ingen storkonsument av snabbmat och lyssnar väldigt lite på musik. Men när jag läser om Amy och Roger känns det väldigt lockande att tillbringa timtal i en bil, med rätt låtlistor och stanna för lokala snabbmatsdelikatesser. Så, roadtrip, anyone?

Det finns gemensamma nämnare med The Truth about Forever och det är inget minus för mig. Döda pappor, mammor som distanserar sig, en överjordiskt snygg kille (men medan man aldrig glömmer att Wes är sa-woon är Roger lite mer nedtonad för mig. Kanske för att han heter Roger. Men förmodligen för att Matson gör honom till en nörd i hunkförpackning.) och en frågelek.

Insprängt i berättelsen finns Amys resedagbok, fylld med kuriosa, musiken de lyssnar på under vägen och kvitton från deras godisstopp. Jag är lite kluven till de inslagen. Ibland funkar de fint (ibland jättefint), men andra gånger stoppar de upp läsningen för mig. (Och så är det ett datum på en parkeringsbiljett som förbyllar mig lite.)

Det här är bra amerikansk YA och en sommarbok att rekommendera.

(Jag blev förvånad när jag kollade statusen på mitt lån häromdagen och ingen hade varit inne och ställt sig i kö, men nu är det någon som väntar. Och kommer att få vänta eftersom jag inte kommer hinna in med boken i tid. Alltid lika pinsamt.)

1 kommentar:

  1. den här väntar jag på att få hem från Adlibris. Längtar efter att få läsa!!

    SvaraRadera