måndag 27 juni 2011

Bokalfabetet 2.0 - A

Då börjar vi från A. Vilket enligt O gjorde redan i mars men jag är lite sen.

5 ord -> 1-5 boktitlar
avsätta* -> Palomino. Nej, det här är inte riktigt riktigt. Men avsätta - sätta av i full galopp - hästar - Palomino av Danielle Steel. Som var min stora litterära förebild och vars böcker jag plöjde den ena efter den andra när jag var alldeles för ung och fick en skev bild av verkligheten.
aldrig -> Aldrig mer Milena?. Dök plötsligt upp från ingenstans. Per Nilssons mellanstadielitt som jag läste långt efter mellanstadiet. Men det var ju Per Nilsson. Och serien om David och Milena är fin.
and -> Fågeln som vrider upp världen. Eftersom and är en fågel. Och jag vill gärna läsa boken någon gång. En liten påminnelse till mig själv, glöm inte bort Murakami.
analfabet -> Mio, min Mio. Analfabet - A-brunn - brunnen som viskar om kvällen. Solklart.
avec -> Med kallt blod. Avec betyder, vet jag som läst franska i sju och ett halvt år, med. Med kallt blod heter en känd bok av Truman Capote som jag läste ut på en månad eller så. Men utläst blev den.

karaktär på A
Agnes Grey. Hon var förra årets Brontë. I år tror jag det blir Jane Eyre igen.

Vilken bok med arbetarfokus är din favorit?
Jag ska inte komma och påstå att jag är superbevandrad i arbetarlitteraturen. Men mamma läste Moa Martinson och Linnéa Fjällstedt för mig. (Ja, vi klarade av sagor och Kulla-Gulla först, men sen Mor gifter sig.) Och jag gillar Elsie Johanssons böcker om Nancy.

* Här börjar jag tänka veckans ord på lågstadiet. "Använd avsätta i en mening." Och jag vet inte riktigt vilket. Avsätta tid för något? Eller avsätta as in sparka någon? Men sen gick mina tankar in på ett helt annat spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar