fredag 2 september 2011

Amandas bok

av Katerina Janouch
Börjar med att varna känsliga läsare. För det här är en bok om SEX.

Om Amanda som är 15 och tänker på sex. Som undrar hur det egentligen är. Första gången och sen. Som inte kan prata om det ens med bästa kompisen Jonna och definitivt inte med sina föräldrar. Som får förlita sig på bristfälliga redogörelser i böcker kompletterat med skevt bildmaterial från nätet (så länge hon kommer ihåg att radera cacheminnet efter sig).
   Och nån gång måste det ju bli av, första gången, förlora den där oskulden, bli en ÄKTA KVINNA, men när? Och med vem? Definitivt inte störiga Axel. Han frågade visserligen "tjans" när de var små, men nu i nian är allt annorlunda.

Den här boken är inte riktigt skriven för mig*, men kanske kan den väcka feministen i någon annan. Kanske kan en yngre läsare bli upprörd över orättvisor på samma sätt som Amanda. För mig blir det mest lite tröttsamt när Janouch avverkar feministikoner, "Vad ska vi kalla det kvinnliga könsorganet?", killar är players och tjejer madrasser och vanföreställningar om mödomshinnan. Mycket av det är upprörande och orättvist och förtjänar uppmärksamhet och diskussion, men det införlivas inte i berättelsen på ett sätt som gör mig helt engagerad.

Sen kan man naturligtvis ifrågasätta min snedvridna inställning när jag alltid är ute efter en crush och ett swoon. Om jag väntar på AmandaochAxel blir jag lite besviken. Men HALLÅ, Maria! Det är Amandas bok, Axel får egentligen bara vara med på ett hörn (ett ganska fint, men lite torftigt, utifrån mina förväntningar, hörn). Fjärde boken i serien (suck) heter däremot Amanda & Axel (2012).
   Så egentligen ska jag applådera Amandas bok för att den handlar om en ung tjej som på något sätt vill ta kontrollen över sin egen sexualitet, och det gör jag på sätt och vis. Men personligen kan jag inte låta bli att önska att det inte skedde på bekostnad av en intressant och mer levande historia.
   Gillar man Amandas bok och får mersmak så har andra delen i serien, Jonnas bok, nyligen kommit ut.

*Boken klassas dessutom inte som ung vuxen utan som 12-15 av förlaget. Vilket gör mig ännu mer utanför målgruppen, men jag läste den, så jag skriver om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar