tisdag 31 januari 2012

Var är Alaska?

av John Green.

Vad handlar den om?
Miles som lämnar sin tråkiga och kompislösa värld i Florida för att börja på en internatskola i Alabama. Där blir han omedelbart omdöpt till Bullen av sin rumskompis Översten, indragen i en värld av hyss och regelbrott och förtrollad av Alaska som inte behöver något annat namn än Alaska.
Mer? Tro, liv, död, lidande, människors sista ord, litteratur och händelser som förändrar och får oss att omvärdera våra liv. Före och efter.

Är den bra?
Ja. Karaktärerna är komplexa. Översten. Alaska naturligtvis. Den otroliga dragningskraften hon besitter utan att vara någon felfri ängel. Spänningen som byggs upp av formen, kapitlen som räknar ner till något.
Är den så vanvettigt bra som andra påstår?
Nej, inte för mig. (Jag hör heller inte till dem som älskar Räddaren i nöden/The Catcher in The Rye och recensenter gillar att likna Alaska med den.) Jag läste Alaska första gången 2007 när jag inte visste något om John Green och så läste jag om den efter att ha läst An Abundance of Katherines och upptäckt att Green är fantastisk.
Blev den bättre andra gången? Lite kanske. Men personligen föredrar jag hans andra.


Varför? Är jag för ytlig? För ofilosofiskt lagd? För ointresserad av att diskutera hur man tar sig ut ur labyrinten? Ja, kanske. Förmodligen. Högst troligt. Men det har jag inte lust att fördjupa mig i. Kan vi ta en annan fråga?
OK. Skulle den vara bättre på engelska? Är det där problemet ligger, jag har läst Greens andra på engelska?
Jag inbillar mig det, men det är mest en känsla. Inte så att jag riktar någon kritik mot översättningen, men vissa saker gör mig alltid så medveten om att det är en översättning. Som ramsor (Vad rimmar de på egentligen?) och brytningar (Nehej, så där låter hon inte!) och smeknamn (Pudge skulle jag acceptera medan Bullen låter så 50-tal.) Men jag tror ändå inte att språket är avgörande. Det är inte så att jag läser den på engelska och plötsligt utnämner den till århundradets bok.


Ska du läsa den? Ja. Om du gillar välskrivna böcker. Om du gillar att läsa. Om du gillar att läsa om internatskolemiljö och människor med magnetisk aura. Om du gillar att tänka och gillar att läsa böcker som får dig att tänka ännu mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar