torsdag 21 februari 2013

Böcker som dyker upp i böcker II

Dags för ännu en upplaga av "Böcker som dyker upp i böcker"! Tidigare inlägg i serien hittas HÄR.
Allt som verkar någorlunda insatt har jag lärt mig av Wikipedia.


Franny and Zooey (Franny och Zooey) av J.D. Salinger
Salingers näst mest kända bok? (Guldstjärna till den som vet vilken den mest kända är.)
Om syskonen Franny och Zooey Glass, de yngsta medlemmarna i Salingers fiktiva New York-familj. En familj han återanvände i sina noveller. "Franny" och "Zooey" var från början två separata berättelser som publicerades i tidningen The New Yorker på 1950-talet och sen föstes ihop i en bok. Verkar vara en New Adult av det mer litterära slaget.
Mest känt är verket för att Zooey Deschanel är uppkallad efter karaktären Zooey. (Okej, det kan vara en överdrift, men för mig är det sant.)

Nämns i: Dash & Lily's Book of Dares av Rachel Cohn & David Levithan. Jag minns inte riktigt vilken roll Franny and Zooey har i boken. Var den en av böckerna i bokhandeln? En av Dashs favoriter?

Our Mutual Friend (Vår gemensamme vän) av Charles Dickens
Dickens sista fullständiga roman som först kom ut månadsvis mellan maj 1864 och november 1865. Tänk att behöva gå och vänta och få en bit i taget! Det tålamodet har man väl knappt ens med TV-serier idag, men jag antar att det blir lite samma sak med fan fiction och andra egenpublicerade texter som publiceras allt eftersom de skrivs. Ungefär som om jag skulle börja skriva en roman och publicera den ett blogginlägg i taget. *tänker* Tja, varför inte.
Handlar enligt wikipediaartikeln om pengar. Längre vill jag inte läsa för SPOILERS! och jag kanske faktiskt tar tag i saken och läser Dickens samlade verk en dag.

Nämns i: The Statistical Probability of Love at First Sight av Jennifer E. Smith. Hadley har med sig boken till London för att lämna tillbaka till sin pappa.

Great Expectations (Lysande utsikter) av Charles Dickens
Ännu en Dickens jag inte läst, men kanske sett i någon version. Filmatiseringar av Dickens böcker är väl ungefär lika många som de av Austens. Tror att jag sett den moderna filmen med Ethan Hawke och Gwyneth Paltrow. Att det kom en ny film förra året har jag helt missat, men BBC-serien med Douglas Booth har visats i SVT om jag inte missminner mig.
(Ja, jag hänvisar till filmatiseringar eftersom jag själv inte orkar läsa klassiker.)
Tydligen Dickens egen favorit. Föräldralösa Pip, vackra Estella och massa elände antar jag.

Nämns i: Love and Other Perishable Items av Laura Buzo. Amelia är mäkta irriterad över att Pip inte kan inse att Estella är en bitch och gå vidare med sitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar