tisdag 5 februari 2013

Tips om crossover - Lyran och Alex

Lyrans Noblesser har varje vecka en Tematrio som många andra bloggare hakar på. Det går ut på att presentera tre böcker som har något gemensamt (t.ex att de utspelar sig under vintern /du gav bort dem i julklapp /de filmatiserats). Den här veckan är uppgiften att berätta om tre bra böcker som passar alla oavsett vad etiketten säger. Crossover.

Kul! Jag har inte tänkt ut något själv, men jag kommer definitivt att titta in hos de deltagande bloggarna och se vad de tipsar om.

En annan sak på tema crossover är Alex Awards. Det är en utmärkelse som delas ut till vuxenböcker som tilltalar ungdomar. Ja, mina vänner, det finns priser för allt. Jag hörde först talas om Alex när jag dök in i New Adult för ett tag sen och förra veckan utsågs årets vinnare.

wikipediasidan finns vinnare från tidigare år, till exempel David Levithans Liten parlör för älskande och Erin Morgensterns Nattens cirkus. Årets vinnare har inte kommit upp där än, men de kan hittas hos ALA. Mest sugen blev jag på Carol Rifka Brunts Tell the Wolves I'm Home som jag läst om tidigare. Tydligen behöver också jag tipsas två gånger.

1 kommentar:

  1. Det kommer verkligen att finnas många spännande boktips med tanke på veckans tema :-)

    SvaraRadera