måndag 18 juli 2011

Bokalfabet 2.0 - F

Idag har jag saxat frågeställningarna direkt från källan, enligt o.

1. Vi börjar som vanligt med 5 ord som denna vecka ganska naturligt börjar på F. Koppla de fem orden till en eller fler boktitlar. Använd alla ord, eller dem du känner för. Boktipsen är prioritet nummer 1.
filosofera
frustration
frukt
finsmakare
fri

Filosofera leder mig till Nybörjarguide till livet eller kaosteori av Lia Hills. Som jag inte läst, men nu bestämt mig för att läsa. För det är så mycket som drar mig till boken och jag tänker inte missa den bara för att jag är tveksam till själva filosoferandet. Fortsättning följer om den boken.
   Hercule Poirot som förekommer i många av Agatha Christies böcker är något av en finsmakare. I alla fall har han en något besynnerlig smak (om det nu är besynnerligt att föredra saft och varm choklad framför andra drycker) och sen kopplar jag också hans fåfänga till finsmakeri. Poirots vän Hastings känner nog en viss frustration över att han är så hemlighetsfull och ingen mördare kan räkna med att gå fri när Poirot använder sina små grå. (Extremt jobbig karaktär för övrigt, den där belgaren.)
   Vattenmelonen är förutom bestämd form singular av en frukt en roman av Marian Keyes. Hon är min favoritförfattare när det gäller chick lit, men vi kanske har glidit ifrån varandra lite för jag har inte varit sugen på hennes senaste.

2. Som vanligt vill jag att du presenterar en litterär karaktär. Idag med för- eller efternamn på F.

Francesca från Melina Marchettas Saving Francesca. Nej, jag har inte läst den än, men den står i bokhyllan och väntar på hösten. Ett tecken på att vuxensommaren börjar bli för lång när olästa titlar från ungdomshösten finns närmare i medvetandet än böcker jag faktiskt läst?

3. Jag är lite av en frankofil när det kommer till böcker och filmer, trots att jag inte kan ett år franska. Vilket är ditt litterära favoritland och din litterära favoritplats?

Jag läser väldigt mycket amerikanskt. Jag tillbringar mer tid i USA än i Sverige trots att jag aldrig varit där. Ändå har jag aldrig tänkt på det i termen "litterärt favoritland", men jag antar att det är vad det är. Samtidigt har USA blivit så vardag att det på något sätt är anonymt. Storbritannien har mer karaktär för mig och har varit mer reslustframkallande. Rosamunde Pilcher har alltid lockat mig till Cornwall och Skottland. Nora Roberts och Maeve Binchy till Irland.
   Men på senare tid har favoritplatsen ändå varit USA:s östkust. Stranden. Colby. Jag läste en bok om Orange County och föreställde mig konstant havet på fel sida. Fel hav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar