fredag 15 juli 2011

Bokalfabetet 2.0 - E

Okej, jag har inte direkt tid. Jag ska hänga med karaktärerna på D och E idag, förutom att deala med lite IRL-stuff och avverka några meter Harry Potter i mitt filmmaraton. Så jag gör det lite enkelt för mig och hafsar igenom de 5 orden på E som ska pila fram till 1-5 böcker. (Och räkna enkelt som avklarat.) Övriga fyra

elegant
eufori
erkänna
elefant

leder mig till Babar. Kanske Sagan om Babar, den lilla elefanten. Jag får erkänna att jag fick använda mig av wikipedia för att hitta en titel, för även om orden elefant och elegant direkt förde mina tankar till Babar vet jag just inte vad böckerna heter. Men Babar är en elefant. Damen som tog hand om honom minns jag som en elegant äldre dam. Eufori är en stark lyckokänsla som man kanske vill uttrycka genom en trumpetfanfar, vilket låter som en elefant, till exempel Babar. Solklart? Tack.

Vidare. Fort, fort!

karaktär på E
Emma i David Nicholls One Day (En dag). Emma, Emma, Emma. Spelas du verkligen av Anne Hathaway?

europeisk författare som får på tok för lite uppmärksamhet?
Jag läser på tok för få europeiska författare som uppmärksammas på tok för lite. Men om vi räknar Storbritannien till Europa, även om de kanske knappt gör det själva (ungefär som svenska fotbollsspelare vill bli "proffs i Europa" trots att de redan är det eftersom de är heltidsspelande bollkickare i Sverige, Norden, Europa), så säger jag Sarra Manning.
   Jag vet inte hur mycket eller lite hon uppmärksammas, men det känns som det mesta av den importerade YA-litten kommer från USA och Sarra Mannings böcker om konstnärliga pojkar och flickor i vintageklänningar kan gärna få lite mer luv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar