söndag 10 juli 2011

Contemporary week

Ibland snubblar man över saker. Jag skulle ju bara in på bloglovin. Kolla nya inlägg. Följa några fler bloggar. Och så tipsades jag om readergirlz som jag egentligen redan vetat om men inte följt. Och via dem hittade jag Stacked som ägnade en vecka i juni åt contemporary YA eftersom den ofta är förbisedd och svårutgiven i jämförelse med floden av paranormal ungdomslitt.
   Det börjar med inlägget "Why contemporary?" och där hittar du etiketten contemporary week som samlar tips om contemporary* man borde läsa. Om du är som jag har du läst några och hört talas om andra medan en del är nya tips.
   Läs gärna själv, men jag vill ändå citera Kelly Jensen från inlägget där hon beskriver contemporary ya lit.

Contemporary is a setting -- the now -- but it's also a grounding in reality. Contemporary ya lit transcends just being a story set in today's world; it's lit that has something to it that's actually timeless. Good contemporary stories get to the heart of any challenge, any story, and that heart is something that reads honestly whether the story itself was published yesterday or ten years ago. It's more than being an "issue" driven lit, and it always has been (despite the fact that it was "issue"-driven lit that began the growth of contemporary lit in the first place). Contemporary lit is truth driven. Some of the best contemporary ya lit out there actually delves little into "issues," but instead, it delves into a slice of life and shares that story, that moment, the things that happen then.
  
Stacked (som drivs av bibliotekarier och sammanfattas med orden librarians. reviews. mayhem.) hänvisar till författaren Lisa Schroeder som är en av 21 författare som skriver och kämpar för contemporary, till exempel från den gemensamma plattformen The Contemps . Och så har man plötsligt fler namn och titlar att kolla upp.



*...eller som vi säger på svenska...? Är det någon som använder begreppet Samtida ungdomslitteratur? Nja, i brist på bättre håller jag mig till contemporary för stunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar