måndag 4 juli 2011

Bokalfabetet 2.0 - B

Underhåller sommarhjärnan med enligt O:s alfabet. Som vanligt är det inte säkert att sagda hjärna kommer på några ungdomsböcker. Den här gången är det till exempel bara två. Däremot har jag läst alla böckerna.

5 ord ska leda fram till 1-5 boktitlar
båt, badkar, bomber -> Tid av lycka av Danielle Steel. (Ja, från och med nu kommer varje bokstav att leda till minst en Danielle Steel-bok. Det här var en av mina favoriter.) Liane och Nick träffades på en båt av typen superlyxig atlantångare. Och sen åkte de båt igen medan andra världskrigets bomber skapade förödelse. Och jag tror minsann att ett badkar i Carmel användes också.
berså -> Så länge solrosorna blommar av Viveca Lärn. Vid min lågstadieskola fanns en jättestor (i alla fall var den det då) berså där vi brukade vara. Min skola hette Solrosen. Viveca Lärn är förmodligen anledningen till att jag valde franska.
blyg -> Unga kvinnor av Louisa May Alcott. Fast nu kanske inte Beth är blyg utan har social fobi. Men jag är osäker på om den diagnosen fanns på 1860-talet.

karaktär på B
Eftersom jag redan missat att ta Alma på A och Leo på L (eller missat, jag hade ju inte läst Kärlekens historia när jag gjorde de bokstäverna) är det skönt att Bruno finns kvar till B. Kompisen som lyssnar på ljudböcker på högsta volym och kommunicerar genom elementet.

en bok med ett bröllop
Breaking Dawn. Är det första som dyker upp. Ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar