fredag 8 juli 2011

Bokalfabetet 2.0 - C

Jag arbetar mig vidare genom alfabetet och idag har turen kommit till C.

5 ord ska pila fram till 1-5 boktitlar
citron, celluliter -> En doft av apelsin av Joanne Harris. Apelsin hör liksom citron till citrussläktet och en eufemism (?) för celluliter är apelsinhud. Boken? Hm, nej jag kommer inte ihåg. Frankrike kanske? Det enda jag kommer ihåg av Joanne Harris är att Juliette Binoche och Johnny Depp inte blev ihop i hennes bok Chocolat. Och till och med det kanske jag minns fel. Men choklad är gott. Och apelsiner.

cykel -> Along for the Ride / Mycket mer än så av Sarah Dessen. Eller om jag skulle anstränga mig för att hitta en bok som inte Sarah Dessen skrivit: Janne, min vän av Peter Pohl. Det cyklas i båda. 

cikador -> Flugornas herre av William Golding. Vi såg filmen i sexan och den var någon sorts tema för hela läsåret. Boken har jag inte läst, men den är förmodligen ungefär lika obehaglig. Cikador och flugor är väl båda insekter? Tänker jag. Och det fanns säkert cikador på den där ön. Det finns ju faktiskt ca 2500 arter (tack wikipedia).

cymbal -> Trummornas dån av Diana Gabaldon. Det här är fjärde delen i en serie. När jag läste den trodde jag att det var sista delen, men det har kommit några till tror jag. I alla fall en av alla serier jag var färdig med innan författaren var det. Claire från 1900-talet hamnade i första boken på något sätt i 1700-talets Skottland och mötte sitt livs kärlek, Jamie. I den här boken förekommer vilddjur, indianer, pirater och ädelstenar. Enligt min recension från 2001, jag kommer verkligen inte ihåg. Mer än att det var massa kärlek och sex och äventyr och allt vad en romanslukande 14-åring kunde drömma om. Och att Jamie var rödhårig.

karaktär på C
Hm. (Eftersom jag redan nämnt Sarah Dessen ska jag inte ta Colie eller Caitlin eller Colby (som visserligen är en ort, men ändå en karaktär på något sätt) och eftersom jag i tidigare inlägg utlovat Danielle Steel på varje bokstav...)
Cassie i Vingar. Allt hon vill är att lära sig flyga (flygplan alltså) och hennes pappas kompis lär henne och de blir kära. Sen blir hon flygaress och kändis och gifter sig med någon annan. Det här var min första Danielle Steel och fortfarande en av de mest minnesvärda.

en bok som får mig att tänka på cirkus
Sweet Valley Saga. "Läs den spännande berättelsen om fem generationers flickor som växte upp och blev Jessicas och Elisabeths anmödrar." (Ja, det gjorde jag naturligtvis. För innan jag slukade kärleksromaner slukade jag Tvillingarna.) Någon av dessa anmödrar rymde och började på cirkus.

2 kommentarer:

  1. SV: Jag slår vad om att boken är ännu bättre på engelska, ser verkligen fram emot att läsa den på engelska :)

    SvaraRadera
  2. Ja, choklad är gott och apelsiner med, har dock inte läst Harris och inte ens sett filmen. Har dock apelsinboken i hyllan om jag inte minns fel. Har faktiskt inte läst Diana Gabaldon heller, men många verkar tycka att hennes böcker är väldigt bra. Blir lite skeptisk till tidsresandet, men det kanske funkar?!

    SvaraRadera