måndag 11 juli 2011

Bokalfabetet 2.0 - D

Två gånger i veckan så kommer jag att vara i kapp enligt O:s bokalfabet när denna månad är slut. Detta ABC är min sommarskola, men en rätt så underhållande och knepig sådan. (Ja, det där var ett "skola men underhållande". Som om inte skola alltid är kul!) I alla fall, D.

5 ord ska som vanligt pila fram till 1-5 boktitlar. Orden den här gången är djup, dimma, dåre, dubbel och dam. Och jag tänkte Svindlande höjder på allihop. Men jag kommer egentligen inte ihåg boken trots att jag läst den åtminstone två gånger, så det är möjligt att jag bara hittar på.
   Men Catherine och Heathcliffs kärlek är djup. Den gör dem galna, till dårar, men Catherine gifter sig med Edgar Linton och blir en dam. Det är säkert dimma på heden, i alla fall föreställer jag mig det. Mycket kommer i dubbel uppsättning, berättarna, hemmen, Catherine...

karaktär på D
Dexter i One Day (En dag) av David Nicholls. Han är inte precis drömmannen. När han är ung och hela världen är hans. Men när han skriver brev till Emma. När utvecklingen springer ifrån honom och han blir en föredetting i TV-branschen. Så gillar jag honom ändå. 15 juli på fredag...

favoritdeckarförfattare
Jag läser egentligen inte deckare. Med undantaget att jag smått maniskt har läst alla Agatha Christies detektivromaner utom två (Destination okänd som jag tyckte var tråkig och gav upp och Klockorna som jag inte hittat), så några deckare har jag i alla fall läst. Hon är min favorit. Om så bara för att jag inte har så mycket att jämföra med.
   (Hm, jag inser nu hur fånigt det är att inte klara av att läsa ut Destination okänd när den nästan är det enda som skiljer mig från att kunna bocka i alla rutor. Tråkigare böcker har jag väl ändå läst? Fast samtidigt är det inte en av de klassiska deckarhistorierna så jag kanske kan stryka den trots allt. Men däremot, om någon hittar Klockorna någonstans så får ni gärna kontakta mig.)

2 kommentarer:

  1. Kul att följa ditt sommarprojekt! Gillade också Dexter, men visst är han väldigt hopplös egentligen?! Däremot är jag dålig på Agatha Christie, borde kanske läsa några fler. Har försökt testa de gamla deckardamerna som Sayers och Lang och det är rätt kul. Svindlande höjder är en lurig bok. Jag är rätt säker på att jag läst den, vet i alla fall att den diskuterats och funnits på litteraturlistor både när jag läste svenska och engelska. Kommer dock inte ihåg någonting alls i princip.

    SvaraRadera
  2. Svar: Ja, själv klarar jag mig aldrig igenom den biten av boken utan att fälla några tårar.
    Jag tycker, såklart, att du ska läsa boken innan. Det ökar känslan för själva storyn, enligt mig. Hoppas du gillar filmen!

    SvaraRadera