tisdag 19 juli 2011

Sara

Det finns många som heter Sara. Jag tycks ha tre kompisar som heter det och så finns det förstås en och annan Sara som skriver. Så idag ska jag, trots att unga vuxna inofficiellt är en hyllningsblogg till Sarah Dessen, fokusera på en av de andra.

Sarra Manning är en brittisk YA-författare. På svenska finns trilogin Diary of a Crush fantasilöst översatt till Edies dagbok. Finns eventuellt på ditt bibliotek men inte längre hos bokus och adlibris konstaterar jag efter en snabbkoll.
   Böckerna handlar om det intensiva förhållandet mellan Edie och Dylan. Långtifrån "å så levde de lyckliga i alla sina dagar", utan mer "det här är kanske inte det bästa för mig men jag kan ändå inte låta bli". Och under tiden är det underhållande, smart och pirr upphöjt till en miljon gånger mer än du kan säga. Flickor i vintageklänningar som startar band och sjunger om Hello Kitty. Konstnärliga pojkar. Om att göra fel och göra rätt och växa upp.
   I övrigt ligger hon bakom serien Fashionistas som jag inte läst och några fristående titlar som jag har läst. Utom Nobody's Girl men den har jag tänkt läsa i höst.

Mer om Sarra Manning och hennes böcker kan du läsa på hennes officiella hemsida.

1 kommentar:

  1. Har precis suttit och läst ett utdrag ur en av hennes "vuxna" böcker, "You don't have to say you love me", vill så gärna ha! Tack för jättebra författartips!

    /Malin

    SvaraRadera