onsdag 2 november 2011

Bokalfabet 2.0 - Q

En dag senare än vanligt - inte för att jag försökte köpa mig extra betänketid för qluriga Q, utan för att bloglovin inte uppdaterat mig på enligt O:s förehavanden på länge (började oroa mig för hennes liv och hälsa) - kommer veckans installation av 2.0.


1. Veckans 5 ord (av vilka jag hört 3) som ska leda mina tankar till olika böcker som har titlar: 
quisling
qvar
qvint
quorn
qaida (som Al-Qaida som väl få bli någon form av terrorism)

En quisling är en förrädare och där tänker jag först på förrädaren i Bröderna Lejonhjärta. Jag ska inte avslöja vem det är, men det är inte den Skorpan först tror (det är det sällan). En av mina Astrid Lindgren-favoriter.
   Qvar är en steroid som inhaleras för att kontrollera astma. Eller nåt sånt. (Var tvungen att googla.) Astma visar det sig att en av boysen i Ruby Olivers värld har. Jag ska inte avslöja vem där heller (för han pratar inte gärna om det), men det avslöjas i andra boken, The Boy Book av E. Lockhart.
   Ord nummer två jag inte hört: qvint. Som servisen Qvint och "det femte tonsteget, femtalet och intervallen mellan den första och femte tonen" qvint. Det musikaliska går mig över huvudet, men jag tänker att Perfect Fifths (!) har något med det att göra. Alltså, så heter femte boken om Jessica Darling av Megan McCafferty som jag tjatade om för några veckor sen. Det finns en hel monolog/dialog om perfect fifths.

Quorn har jag i min frys. Där är det kallt. Precis som det var för Rose, Jack och alla andra som hamnade i vattnet när Titanic gick på isberget. Om det var kallt för varulvarna vet jag inte, men visste ni att det fanns varulvar ombord? I Claudia Grays Fateful är det så. Jag är ingen varulvsläsare, men den premissen fascinerar mig väldans. Varulvar! På Titanic!
   Jag vet inte om det kommit fram vilka som låg bakom terrorattacken i London 2005, men Al-Qaida, fanns garanterat bland de misstänkta. Det var där farbror Joe dog i min senaste gråtfest, The Piper's Son av Melina Marchetta. (Det kanske inte är den mest lockande reklamen att man blöter ner halva kudden med tårar, men den här boken är så fin.)  

2. Och så en karaktär med för- eller efternamn på Q.
Professor Quirrell! (Utropstecken för jag trodde jag skulle vara tvungen att ge upp eller ta Quintana som jag inte läst!) DADA-läraren med den onda turbanen.

3. O tänker på boken Varför är det så ont om Q? som hon gillade som barn. Den är skriven av Hans Alfredsson, en kul person. Det finns ju andra roliga författare. Vem är din quliga favorit?
Qulig favorit? Jo, nu blir det krystat minsann... Alla författare som är inblandade i veckans bokstav är quliga. E. Lockhart och Megan McCafferty, Astrid Lindgren och J.K. Rowling, Melina Marchetta får mig inte bara att gråta utan också att skratta (så jag gråter). Smart roliga, underfundigt roliga, men inte hela-tiden-haha-roliga - det är min typ av qul! 

1 kommentar:

  1. Qrystat är bara förnamnet! Kul att läsa dina svar, du är riktigt kreativ. Och som vanligt måste jag läsa om Jessica Darling...

    SvaraRadera