söndag 6 november 2011

Söndagssexan - Harry, Mia, bokköp, Zlatan och DFTBA

1. I torsdags låtsades jag att jag hade höstlov för att gå på bio och säga hej då till Harry Potter & Co. en gång till. På något sätt var det sorgligare att se filmen andra gången. Redan i inledningen när Snape står och blickar ut kände jag hur ögonen blev fuktiga och sen fortsatte det filmen igenom, hela tiden steget före ("Nu-blir-det-snart-sorgligt!"), började tårkörtlarna producera. Men jag var inte ensam. Pappersnäsdukar åkte fram och det snörvlades rätt så friskt i salongen även bland andra som visste precis vad som skulle hända. Det går liksom inte över.

2. För att hitta något lättsammare återupptog jag min sedan länge vilande bekantskap med prinsessan av Genovia. Meg Cabot och jag hade ett bra förhållande en gång i tiden. Jag har läst Saknad, Hemsökt, böckerna om tjejen som räddar presidenten, de flesta fristående och till och med lyssnat på Avalon High som ljudbok när den inte fanns som tryckt text. Så jag kände att det var dags att avsluta En prinsessas dagbok. Men det är så där... Jag har skummat igenom bok 6 till 8 och ska ta mig igenom, helst utan att skumma, de två sista för att se hur det går för Mia och Michael, men vi är inte på samma våglängd längre, Mia/Meg och jag.

3. I jämförelse med kurslitteratur framstår andra böcker så mycket billigare. Så när jag beställde en kursbok följde det med lite nöjesläsning av bara farten trots att jag inte tänkt köpa några fler böcker i år. Men en viktig del av att vara bokbloggare är ju att införa köpstopp och sen hitta kryphål, så jag ser det mest som en initieringsrit så här första året i branschen. I paketet ligger bland annat Jessica Parks Flat-Out Love.


4. Just nu läser jag John Greens An Abundance of Katherines. John Green är en författare som jag alltid tänkt att jag borde gilla men aldrig läser. Han är smart, nördig, rolig och framställs alltid som en YA-superstjärna. Han har just signerat 150 000 blad som ska infogas i hans kommande bok så att ALLA (älskar adressen på den länken) förhandsbeställda böcker kommer med autograf.



Första kapitlet av The Fault in Our Stars går att läsa här eller så kan man lyssna när John själv läser här.

5. Gör Zlatan samma sak med sin bok? Sitter i Milano och signerar för fullt? Försöker pressen stycka upp hela boken så att det inte finns något kvar att läsa när boken väl kommer?

6. Jag har ärligt talat inte kommit så långt i An Abundance of Katherines, så det är möjligt att min kärlek till John Green kommer förbli hypotetiskteoretisk. Men första raderna var så där kittlande bra.
The morning after noted child prodigy Colin Singleton graduated from high school and got dumped for the nineteenth time by a girl named Katherine, he took a bath. Colin had always preferred baths; one of his general policies in life was never to do anything standing up that could just as easily be done lying down.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar