söndag 27 november 2011

Söndagssexan - Alan Alda, RPattz, Kim Jong-il och Ebenezer Scrooge

1. Den här veckan har jag varit på biblioteket utan att låna böcker. Det händer ibland. Men det berodde helt på ett kort - och sällsynt - infall av självdisciplin som höll i sig trots att jag vågade inspektera hörnet med mina hyllor, inte på att det inte fanns något jag ville ha. För det fanns det: Ann Brashares Sisterhood Everlasting som Malin berättade om redan i maj, Alice Kuipers Livet på en kylskåpsdörr som jag alltid går förbi men flyttat upp i mentala läslistan sen Bokgläntan skrev om den. Alan Aldas Never Have Your Dog Stuffed... Okej, den finns inte på tonårshyllan, men jag är lite kär i Alan Alda.

2. Jag har redan skrivit om Twilight/Breaking Dawn här och här. Men jag är inte ensam om att göra det. YA Highway har hjälpsamt samlat ihop relaterade länkar. Till exempel inlägg som försöker problematisera och nyansera lite mer än "Bella borde inte...", "Twilight glorifierar relationsvåld" etc. etc. Sarah Blackwood, Erika Christakis ("Hating Twilight is so 2009") och Sarah Rees Brennan är några av rösterna.
   Vill man inte engagera sig i den frågan kan man läsa Claras intryck efter att ha sett filmen och påminna sig om att det är UNDERHÅLLNING. Eller konstatera att Robert Pattinson Says Stuff Sometimes.

3. Vad exakt är detta tumblr? Känner mig lite stenålders som inte har integrerat denna medieform i mitt brus.  Det är en bloggplattform med lite fler uttrycksmöjligheter? Många använder det för såna där bilder som rör sig à la Harry Potter? Eller bilder på söta kattungar? Fakta om Harry Potter? Kim Jong-il looking at things?

4. Jag kanske behöver skriva några "bokrecensioner"? Det har samlats ihop en hög med böcker som jag inte skrivit om, men det är så mycket enklare att bara skriva lite random thoughts. Tanken är att jag ska skriva om Jessica Brodys The Karma Club och E. Lockharts Fly on the Wall. I övrigt kan ni kolla under Läst 2011 och se om det är någon bok utan länk som jag borde ge min unika syn på.



5. Nu har jag läst ut en av mina dåligt samvete-böcker, men Splitter väntar fortfarande och Kärlek i kolerans tid måste tillbaka till biblioteket imorgon. Ibland är tre månaders lånetid inte tillräckligt... 

6. Första advent idag. Jul på gång. Dessförinnan alldeles för få dagar och alldeles för mycket rapport att arbeta med. Dessutom... Jul? The Grinch. Ebenezer Scrooge. Jag. Jag bubblar inte precis av julstämning.       
   Men julledigt innebär ändå utmattande mycket engelsk fotboll på TV och lediga dagar för läsning. Tre positiva tankar för varje negativ. Alltså
- jul
+ läsa
+ fotboll
+ mina föräldrar har diskmaskin  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar