tisdag 28 februari 2012

Bokalfabet 2.0 - Ö

Idag är sista dagen. Sen är det över. Alfabetet om böcker.

1. Enligt O är det här de sista 5 orden som ska kopplas till boktitlar:

ö   öl   överraskning   ödmjuk   önsketänkande

Will Grayson får en överraskning när han stöter på en annan Will Grayson på ett oväntat ställe i Chicago. 
   Tiny Cooper har ett eget hus där han och Will Grayson kan dricka öl och spela TV-spel. Men Will gillar inte öl och Tiny gillar inte TV-spel så de spelar dart istället.
   Tiny är för övrigt ett under av ödmjukhet när han sätter upp en musikal om sig själv där han givetvis har huvudrollen men också skriver, regisserar, rollbesätter etc. etc.
   maura verkar tro att hon och will har en chans. men det är rent önsketänkande från hennes sida. will är inte intresserad.
   Om Will Grayson, Will Grayson ändå utspelade sig på Manhattan så jag kunde påstå att John Green och David Levithan skrivit om en ö... Nåväl.
(Vill ni ha ett tips om en bra bok som faktiskt utspelar sig på en ö? Kolla Bokgläntans recension av Om jag inte hade sett honom.)


2. En karaktär med för- eller efternamn på Ö????????????

Så här sista gången kan man väl få lägga till smeknamn till för- och efternamn? För jag kommer verkligen inte på någon Örjan.
   I Var är Alaska? av, ja, John Green finns det två smeknamn på Ö, nämligen Översten och Örnen. Det är väldigt förvirrande att de blivit så lika i översättningen för de är ju totalt olika som karaktärer. Översten är den som gör hyssen och Örnen är den som delar ut straffen.

3. En bok som var så bra att jag nästan grät av saknad när läsningen var över?

Nästan? När jag läste ut The Piper's Son av Melina Marchetta grät jag inte nästan - jag grät. Men var det av saknad eller för att boken var en så fin gråtbok? Äh, sak samma. Den var så bra. Rekommenderad läsning även för personer som inte föll för Jellicoe Road. ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar