måndag 10 oktober 2011

Läsa om vs. läsa nytt (Jessica Darling en gång till)

Jag har inte kunnat börja på en ny bok sen jag läste ut Perfect Fifths av Megan McCafferty förra helgen. Jag har försökt. Jag började på Sarra Mannings Nobody's Girl, men kände inte för det. Sen läste jag ungefär två sidor i Kärlek i kolerans tid (vilket gör att jag kommit drygt 30 sidor sen jag började i somras) och sen accepterade jag att ingen bok skulle kunna mäta sig med Jessica Darling-böckerna och att jag lika gärna kunde ge efter och läsa dem igen.
   Det är inte det att jag inte läst bra böcker förut. Men nu blev det så extremt och intensivt i och med att jag läste den ena efter den andra och visste att när jag lagt en åt sidan skulle nästa vara lika bra och sen nästa igen. Bra bok gånger 5. Det tar lite tid att vänja sig av vid. Men jag kommer att läsa andra böcker. Någon gång i framtiden. Tror jag. Det vore en smula osunt att läsa samma fem böcker om och om igen resten av livet. Läge för en intervention om det trots allt skulle bli så (jag ger er min tillåtelse här och nu), men inte riktigt än. Ska ögna igenom fyran och lusläsa femman först. Sen SKA jag försöka skriva om dem. Efter det kanske jag slutar tjata om dem och går vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar